Biologisch, eigenlijk heel logisch?

Jarenlang waren biologische producten vrijwel uitsluitend verkrijgbaar via het 'alternatieve' circuit: de kritische consument moest via boerenmarkten, natuurvoedingswinkels, reformzaken of een groenteabonnement aan zijn onbespoten sla en scharrelvlees komen....

Maar de tijden zijn veranderd. EKO is supermarktfähig geworden. En een heuse Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw zette vorig jaar een 4,5 miljoen euro kostende promotiecampagne in gang. Zo moet een ambitieuze doelstelling worden gerealiseerd: in 2005 een marktaandeel van 5 procent voor biologische zuivel, aardappels, groente, fruit, brood, vlees en kruidenierswaren. In 2010 moet 10 procent van het Nederlandse landbouwareaal biologisch zijn.

Maar uitgerekend nu hapert de gedroomde opmars. De afzet van producten met het biologische EKO- of biologisch-dynamische Demeter-keurmerk groeide vorig jaar weliswaar met 9 procent, het is een beduidend lager groeipercentage dan in eerdere jaren. Het marktaandeel in 2002 wordt geschat op een magere 1,6 procent. Ook het aantal boeren dat omschakelt van gangbare naar biologische land- of tuinbouw, is kleiner dan voorheen. Het biologisch areaal beslaat zo'n 2,2 procent.

Aan wie ligt het?

Niet meer aan de supermarkten. Wezen pleitbezorgers in het verleden graag op de onwil van grootgrutters om schapruimte in te ruimen voor EKO-producten, inmiddels is het aanbod flink gestegen. Ze zullen ook dit jaar een 'extra impuls' geven aan biologische producten.

Aanbod is er ook voldoende: 1233 land- en tuinbouwbedrijven in Nederland boeren biologisch, nog eens 327 schakelen momenteel om van gangbare naar biologische bedrijfsvoering. De biologische melkveehouders bleven vorig jaar zelfs zitten met een overschot van 12,5 miljoen liter die als goedkopere, gangbare zuivel werd verkocht.

Ook de overheid draagt naar vermogen bij om van biologisch een succes te maken. Het ministerie van Landbouw betaalt fors mee aan de campagne 'Biologisch, eigenlijk heel logisch' om consumenten tot een ander koopgedrag te verleiden. Ook is de Haagse omschakelingssubsidie voor boeren gebleven.

Voorzichtig doen zelfs enkele fabrikanten van A-merken mee. Peijnenburg, Bonduelle, Oerlemans en Hak schamen zich niet voor het zwarte EKO-logo op hun etiket - al is het nog een zeer bescheiden deel van hun assortiment.

Waarom gaat het dan toch niet beter met de biologische markt? Dat laat zich raden: u bent de zwakste schakel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden