Biljartklassieker

The Color of Money (Martin Scorsese, 1986)

BBC 1, 00.35-02.30 uur.


Vijfentwintig jaar nadat Paul Newman de poolbiljarter 'Fast Eddie' Felson had gespeeld in de geweldige klassieker The Hustler, nam hij de rol opnieuw op zich in Martin Scorseses The Color of Money. Na het pijnlijke verlies in de slotscène van de eerdere film heeft Felson zijn loopbaan als profbiljarter opgegeven en is hij whiskyhandelaar geworden. Maar als hij zijn vroegere passie herkent in de jonge poolvirtuoos Tom Cruise, besluit hij diens manager te worden en neemt hij later zelf de keu weer ter hand. Naast Cruise en Newman, die voor zijn spel met een Oscar werd bekroond, heeft de film van Martin Scorsese nóg een ster: cameraman Michael Ballhaus, die de wedstrijden in vloeiende bewegingen langs het biljart volgt en van het nineball een bijzonder fotogenieke sport weet te maken.


The Fugitive

Veronica, 20.10-23.15 uur.


(Andrew Davis, 1993) Sterke James Bondachtige-thriller, gebaseerd op de gelijknamige televisieserie uit de jaren zestig. Harrison Ford speelt Richard Kimble, een chirurg uit Chicago die ten onrechte wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw. Na een spectaculair ongeluk onderweg naar de gevangenis kan hij ontsnappen. Hij weet uit handen te blijven van U.S. Marshall Tommy Lee Jones, vindt de echte moordenaar en lost een complot op waarbij dr. Charles Nichols (een rol van Jeroen Krabbé) is betrokken. Al is de film vanaf het begin voorspelbaar, toch blijft die spannend tot het einde. Het vervolg, U.S. Marshals, dat vijf jaar later verscheen, kon ermee door.


Dr. T and the Women

RTL 8, 20.30-23.00 uur.


(Robert Altman, 2000) Hoewel-ie de vorm heeft van Robert Altmans beste films, met zijn vele vervlochten verhaallijnen, wordt Dr. T and the Women beschouwd als een van zijn mindere, zo niet de zwakste film uit zijn oeuvre. Gelukkig zijn die nog altijd het aanzien waard. De setting voor deze satire over de high society van Dallas is de praktijk van gynaecoloog Sullivan 'Sully' Travis (Richard Gere), bij wie de opgedofte Texaanse dames graag langskomen. Ook thuis is hij omringd door alleen maar vrouwen. Dat wordt een man op een gegeven moment te veel. Zo ook Sully. Een jaar later maakte Altman het voor zeven Oscars genomineerde moordmysterie Gosford Park, waarmee hij zijn criticasters in één klap de mond snoerde, al werd slechts één nominatie (beste scenario) verzilverd.


Confessions of a Dangerous Mind

Arte, 00.15-02.05 uur


(George Clooney, 2002) 'Het was een flop. Maar daar kan ik wel tegen. De meeste van mijn films doen het niet bijzonder goed - het is een wonder dat ik nog steeds werk heb.' Valse bescheidenheid of niet, feit is dat het regiedebuut van George Clooney geen geweldig commercieel succes werd. Dat was ook niet het voornaamste doel. Clooney maakte Confessions of a Dangerous Mind omdat hij onder de indruk was van het scenario, gebaseerd op de dubieuze memoires van Chuck Barris, televisieproducent en zelfverklaard huurmoordenaar voor de CIA die van veel kwalijke zaken werd beschuldigd: platvloersheid, vervuiling van het tv-landschap, medeplichtigheid aan het zedelijk verval van Amerika, enzovoorts. Een tamelijk onwaarschijnlijk verhaal, dat met vaart en humor werd verfilmd als een bizarre mengelmoes van romantiek, politiek commentaar, existentiële twijfel en spionage.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden