Bijlmerrappers bezoeken hun eigen festival niet

De voorstelling was zo uitverkocht dat een paar bezoekers op de grond moesten plaatsnemen. De expozaal van de Brakke Grond zag er uit als in Rick van der Ploegs mooiste droom....

Na twee jaar afwezigheid mengen de theaters aan de Nes, Frascati en de Brakke Grond, zich weer in het rumoer dat wordt gevormd door rap, spoken word en poëzie en alle dwarsverbanden daartussen. Double Talk vindt voor de vijfde maal plaats. Dat de breakdancevoorstelling van Drop It, waar geen woord wordt geuit, daar onderdeel van uit maakt, à la dat mag. Artistiek directeur van de Nes Nan van Houte theater wilde heel graag iets van dans bij het festival hebben omdat het toch een onlosmakelijk onderdeel vormt van de hiphopcultuur. 'Dat Double Talk moet je ook weer niet te letterlijk nemen.'

Wat kwaliteit betreft maken de Franse breakdancers hun plaats in het theater meer dan waar. Wanneer de dansers als robots over het podium gaan, lijkt het alsof ze hydraulische besturingssystemen hebben in plaats van gewrichten. En op hun beste momenten wisten de zes dansers het idioom van breakdance te ontstijgen om te komen tot iets volstrekt unieks dat tussen expressieve dans en acrobatiek inzit.

Met het locale raptalent hier zit het ook snor getuige de optredens van de rapcrews Krewcial en Empress. Empress kreeg met scherpe raps, een funky vijfmans band en een zangeres met kracht en souplesse van een Chaka Khan de zaal in een uitgelaten sfeer. Binnen no time was het open podium waarbij iedereen met een beetje en lef en talent op het toneel mocht komen rappen.

Zo had het vorige week dus ook moeten zijn. Maar de eerste dag van Double Talk in de Bijlmer was niet minder dan een mislukking. Te meer verbazingwekkend omdat de doelgroep voor een hiphopavond zich bij uitstek in de grote zwarte bevolkingsgroep van het stadsdeel bevindt.

Er waren vijftig bezoekers op zijn hoogst. Paradiso programmeur/jongerenwerker Jarrod Francisco had nog wel de Amerikaans Supernatural, wereldkampioen freestylen, het rappende improviseren op een hiphop beat, gecontracteerd. Het mocht niet baten. Om 21.00 uur uur begon het festival officieel. Om 23.00 uur probeerde op een verder lege dansvloer een meisje haar pasjes uit op haar vriendje.

Het Amsterdamse poppodium Paradiso probeert al twee jaar speciaal voor de jongeren in Zuid Oost muziekevenementen op locatie te organiseren, met wisselend succes. De zwarte jongeren in de Bijlmer willen volgens Francisco pas iets slikken als het is voorgekauwd door MTV.

'Iedereen gaat hier gekleed alsof ze zo zijn weggelopen uit een Destiny's Child videoclip.' En toch is er genoeg creativiteit en talent in de Bijlmer. De winaars van de Grote Prijs in de hiphopcategorie van de laatste drie jaar komen uit Amsterdam Zuid Oost.

Waarom wil de Bijlmer zijn eigen festival niet bezoeken? De programmeur weet het ook niet. Misschien spreekt het freestylen slechts een klein publiek aan. Hij gaat zich nog zich bezinnen. In de tussentijd moet Double Talk oppassen dat de conversatiestroom zich niet beperkt tot eenrichtingsverkeer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden