DDW-VERKENNERS

'Bij Piet Hein Eek zag ik alleen maar dingen die ik wilde meenemen'

Tijdens de twaalfde editie van de Dutch Design Week gidsen de Gasten van de Volkskrant u door het overweldigende programma. Welke locaties mogen niet worden gemist? Wie zijn de nieuwe ontwerptalenten? En wat hebben de Gasten zelf eigenlijk met design? Vandaag: Joline Jolink (32), kledingontwerpster.

Joline Jolink Beeld Wiglius de Bie

Wat maakt iets design?
Dat je merkt, ziet en voelt dat goed over een ontwerp is nagedacht. Voor mij is het verschil tussen een gewoon product en een designproduct dat een designproduct niet alleen een functie heeft, maar dat er ook een verhaal achter het ontwerp zit. Ik vind dat ook de meerwaarde van mijn kleding. Er is lang nagedacht over de vorm, het materiaal, de middelen waarmee het wordt gemaakt, voor wie ik het ontwerp. Ik denk dat de klant dat ook echt voelt.

Heb je thuis veel design?
Het is een beetje een mix. IIk heb een heel mooie lamp van Eileen Gray, daar heb ik een keer collectie op gebaseerd. Maar ik heb ook een hond die tegen de salontafel opspringt, kwispelt en kwijlt. Dus die is van de Ikea. Nu ik erover nadenk heb ik vooral designlampen. Ik heb een mooie lamp in mijn winkel in Rotterdam, boven mijn eettafel hangen Deense designlampjes. Dat geeft super sfeervol licht, dat vind ik belangrijker dan een flatscreen. Ik werd trouwens wel heel hebberig toen ik op de Design Week rondliep.

Waar heb je je moeten inhouden?
Bij Piet Hein Eek vooral. Daar zag ik alleen maar dingen die ik wilde meenemen. Niet zozeer zijn meubels van sloophout, maar van zijn nieuwe serie. Dat is meer met melisse, metaal en glas. Echt heel mooi. Op sommige locaties werd je weer meer aan het denken gezet.

Wat trekt jou meer aan: het 'mooie spullen'-effect of de conceptuele gedachte?
Het een liefst heb ik een combinatie van beiden. Ik vind het fijn als je in een ontwerp een duidelijk verhaal kunt ontdekken, maar dat je ook een eindresultaat in handen hebt dat verrast en mooi is. Ik ben als designer ook commercieel. Ik ga wel voor het verhaal, maar ook voor een mooi en draagbaar product. Dat vond ik heel leuk om te zien bij de Graduates Show, hoe bij sommigen die balans tussen het esthetische en conceptuele helemaal gelukt is.

Wat maakt voor jou iets 'typisch' Dutch Design?
Je ziet toch vaak dat de conceptuele waarde erg belangrijk is, het verhaal en het proces achter een product. Het eindresultaat is over het algemeen vrij strak en minimalistisch, maar wel met een beetje humor.

Kun je een voorbeeld noemen?
Er is een locatie op de Design Week, de Kazerne, waar je een mooie link ziet tussen design en food. Er was bijvoorbeeld een lamp die van glas leek, maar als je goed keek, bleek dat er de hele tijd bellen werden geblazen. Een steeds veranderd ontwerp, dus. Daarnaast stond een soort houten stellingkast van Kiki van Eijk, in de vorm van een strijkplank. Dat soort vervreemding, een beetje humor. Dat vind ik typisch Dutch Design.

Had je van tevoren bedacht wat je wilde zien?
Niet echt. Ik voelde me best overweldigd toen ik aankwam. Al helemaal toen ik de plattegrond zag, de angst sloeg me om het hart. Ik had er eigenlijk wel een nachtje over willen slapen, gelukkig was ik er redelijk vroeg. We zijn maar gewoon op het pleintje van Strijp S begonnen, daar had je allemaal kleine tentjes. Toen naar Piet Hein Eek, dat was heel fijn. Ook door de ruimte, het is een soort totaalbeleving daar. Het Klokgebouw doet iets meer aan als een beurs, dat voelt toch anders.

Welke locaties zou je bezoekers aanraden?
Een leuke lunchtip is Het Ketelhuis, tegenover het Klokgebouw. Je moet een trapje op en dan kom je in zo'n hoog industrieel gebouw. Van binnen is het een heel vrije setting. Er staat een enorm toonbankachtig gevaarte waar je broodjes kunt halen, op tafel staan kruidenplantjes die je op je broodje kunt doen. Heel geestig.

Was je nog benieuwd naar een bepaalde ontwerper?
Niet echt. Ik was nog nooit op de Design Week geweest, dus het leek me wel leuk om langs Piet Hein Eek te gaan. En ik vond dat ik moest proberen om wat fashiondingen te zien. Daarvoor ben ik naar de Kazerne geweest. Ik wilde eigenlijk ook langs Vlisco en ik heb goede verhalen gehoord over Sectie C, maar dat red je allemaal niet op een dag. Helaas, ik brand wel echt van nieuwsgierigheid.

Heb je nog verrassende dingen gezien?
De Kazerne vond ik heel leuk, dat was net als Piet Hein Eek ook een totaalbeleving. Het is een prikkelend gebouw, dat gaf de mode die daar te zien was iets prestigieus. Het was ook een bijzondere mix. Beneden was het veel donkerder, daar had je meer fooddesign. Ook heel smaakvol en sfeervol. De Kazerne is ook echt een locatieaanrader.

Is je op het gebied van mode nog iets opgevallen?
Het is grappig, je ziet aan de ene kant een sterke hang naar futurisme en aan de andere kant juist meer de focus op craftmanship. Duurzaamheid, dat komt ook overal terug. En de 3D-printer, Iris van Herpen. Ik ben wel benieuwd wat er op dat gebied nog meer speelt. Maar goed, ik heb lang niet alles kunnen zien. Ik vond het verder wel echt een goed georganiseerd, verrassend en prikkelend evenement.

Kom je deze week nog terug voor Vlisco en Sectie C?
Het duurt nog tot zondag toch? Dan vrees ik dat ik het voor dit jaar met de verhalen moet doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden