'Bij pedagogiek ontbreekt de erotische concurrentie'

'De erotische concurrentie ontbreekt, maar verder mis ik de jongens niet zo'. Dat zegt vierdejaars pedagogiek-studente Marjon Waterdrinker (21) in de kantine van de pedagogische faculteit van de Universiteit van Amsterdam....

Van onze verslaggeefster

Mirjam Schöttelndreier

AMSTERDAM

Ook de visitatiecommissie pedagogiek, die zes opleidingen op haar merites heeft beoordeeld, vindt dat de man-vrouw verhoudingen bij pedagogiek ernstig uit het lood liggen. In 1992 was bij pedagogiek al 87 procent van de studenten vrouw, nu is dat percentage opgelopen naar 91. Een 'ongewenst verschijnsel' vindt de commissie, die daarom als zwaarste aanbeveling heeft dat 'meer mannen' het vak gaan kiezen.

Aan het niveau van programma's en afstudeerwerk ligt het niet, want daarover is de commissie 'over het geheel genomen tevreden', zo staat in het maandag verschenen rapport Pedagogische wetenschappen. Wel vindt de commissie dat de pedagogen een 'sterkere rol in het maatschappelijk debat' zouden moeten opeisen. Hun stem mag meer worden gehoord in de discussie over normvervaging en het tegengaan van de (on)veiligheid op straat.

De scheve man-vrouw-verhouding verbaast de UvA-studentes niet. 'Hier aan de UvA is vast 99 procent vrouw', gnuiven een paar vrouwen. 'Wij kennen maar één mannelijke student.' Het lijkt hen geen sinecure om meer mannen te interesseren voor het vak. De beeldvorming is er toch een van een 'meisjesrichting'.

'Jongens denken eerst aan psychologie, en gaan misschien later, als ze zelf kinderen krijgen, kinderen interessant vinden. Meisjes vinden psychologie en kinderen leuk, en dan wordt het pedagogiek', legt Hilde Roseboom (20), derdejaars orthopedagogiek uit.

Orthopedagogiek is een populaire richting. De commissie vindt dat te veel doctoraalstudenten ervoor kiezen. Dat gaat ten koste van historische, wijsgerige en sociale pedagogiek.

Volgens Roseboom zou 'betere voorlichting' die eenzijdige opleidingskeuze kunnen doorbreken. 'Veel mensen denken automatisch dat je orthopedagogiek doet als je zegt pedagogiek te studeren.'

De studentes denken dat juist die vereenzelviging van pedagogiek met orthopedagogiek er de oorzaak van is dat jongens er niet zo snel warm voor lopen. De aankomende orthopedagogen noemen moeiteloos de 'softe' associaties bij hun vak. En die klinken niet naar geld verdienen en carrière maken. 'O, iets met gehandicapte of zielige kinderen', zijn de gebruikelijke reacties. Net als: 'Je wordt zeker lerares of hulpverlener.' Nomi Bodor (21), die onderzoek wil gaan doen: 'Anders denken ze wel dat het een mooie training is voor het moederschap.'

De commissie vindt dat de pedagogen nog te veel met 'traditionele opvoedingsdenkbeelden' werken, terwijl zij later moeten functioneren in een multiculturele samenleving. Wat dat betreft zit het Radstake ook dwars dat zij met 'roldoorbrekend opvoeden' bezig is, terwijl de verhoudingen in de opleiding traditioneel zijn.

'Het lijkt alsof de mannen, die vooral in de wetenschappelijke staf zitten, het denkwerk doen en de vrouwen het uitvoerend werk, in de hulverlening. Gelukkig doen de vrouwen in de top het hier goed, zij zijn voor mij een voorbeeld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden