bij het werk aan de weg

In het ketenpark aan de Johan Huizin ga laan, waar de spoorlijn naar Schip hol en de A4 elkaar lijken te omhelzen, zijn de tafeltjes in de kantine netjes gedekt voor de lunch....

In een bouwkeet op de A10-West eet Arie van Brakel (41) brood uit de trommel die hij elke ochtend van huis meeneemt. Daarin elke dag acht sneeën brood met beleg van kaas en vleeswaren, twee sinaasappels, twee appels - 'en daar kan ik de hele dag mee af'. Hij komt van Aalst in de Bom me -

ler waard, is asfaltwerker, werkt al vijftien jaar langs de weg. 'Altijd link, alles moet gewoon doorgaan natuurlijk, zodat het verkeer altijd vlak langs je rijdt. Als je dat vest je niet aanhebt, rijden ze je zo uit de schoenen.'

Het bedrijf waarvoor hij werkt, nbm, heeft veel werk in Amsterdam en omstreken: trambanen in de stad, wegen, de A10-West deze zomer.

Elke dag van en naar huis?

'Elke dag heen en weer. Er zijn busjes zat, 's ochtends vroeg, die rijden van het Zuiden naar de grote steden in het Westen.'

Ze zorgen dat ze voor de files uit om half zeven op het werk zijn. Eerst snel 'een bakkie doen', dan asfalt gieten. Om kwart over drie, half vier, in het busje terug naar huis, over de A2, die als het tegenzit al is volgelopen tussen Utrecht en de grote rivieren.

Hij is 'ook nog' getrouwd, zijn vrouw werkt in een verzorgingstehuis, en hij heeft twee kinderen van 18 en 15 jaar. Op vakantie gaan ze deze zomer naar Gronin gen, een bungalowpark met water dichtbij om in te vissen.

Een bouwkeet is een betrekkelijk smalle woonwagen op wielen, aan de lange zijden ramen met luiken, een smalle houten tafel in het midden en twee smalle houten banken aan weerszijden. Daarin schaften de mannen als het koud en/of nat is. Bij mooi weer zitten ze buiten. Maar nooit in de zon: die voelen ze al genoeg terwijl ze werken op de weg.

Groot onderhoud aan de A10-West: dertig jaar is eroverheen gereden, door vrachtwagens die in de loop der jaren steeds zwaarder werden. Beton poreus, zodat ijzer bloot kwam en ging roesten. Nieuw asfalt, dubbele laag zoab (Zeer Open Asfalt Beton) en daardoor een paar decibel minder geluidhinder en dus minder hoge geluidsschermen langs de weg.

Op zich niet zo'n ingrijpende operatie, ware het niet dat tegelijkertijd bij het Delf land plein een constructie gemaakt wordt voor winkels en een parkeergarage onder het viaduct en bij de Bos en Lommerweg één voor bouwwerken over het viaduct heen.

Op 25 augustus moet alles klaar zijn. Een paar duizend man hebben er dan kortere of langere tijd aan gewerkt.

Een van hen is Maarten Santing (49) uit Em men, timmerman. 'Gewoon met hamer en spijkers.' Voor een bedrijf uit Schoone beek. Bekisting en betonwerk aan de A10-West. Vrouw en twee kinderen thuis.

Vanaf zijn 15de, toen hij van school kwam, is hij timmerman. Eerst in de buurt, later verder weg, weer dichterbij huis en in Duitsland zolang de kinderen klein waren. 'Nu kan 't weer wat lijden', en is hij doordeweeks 'in de kost' in een hotel bij Amster dam. Hij werkt van zeven uur 's ochtends tot zeven uur 's avonds aan de weg en reist donderdags naar zijn vrouw en vrienden in Zuidoost-Drenthe. Op vakantie gaan ze naar het Zwarte Woud, in de caravan, met een stel vrienden, voor het twaalfde jaar alweer.

Twaalf uur arbeid per dag: lange dagen?

'Elf uur werk en bij elkaar één uur schaft in de keet: 'sochtends, tussen de middag en een koffiepauze tegen half vijf.' Lunch pak ketten neemt hij mee van het hotel, of hij haalt broodjes bij een snackbar in de buurt. En soms een haring van de kraam op het Delf landplein, gevangen door de kw-42 van rederij Haasnoot uit Katwijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden