Bij Ford verdwijnen 35 duizend banen

Ford sluit de komende jaren vijf fabrieken en schrapt 35 duizend banen. De productiecapaciteit wordt teruggeschroefd van 5,7 naar 4,8 miljoen auto's per jaar....

Dit heeft topman William Clay Ford Jr. vrijdag bekend gemaakt. Ford belandde in 2001 voor het eerst in negen jaar in de rode cijfers. De op een na grootste autofabrikant ter wereld zag de wereldwijde verkoop met 5,5 procent dalen. Dit was voor de familie Ford reden om de vorige topman J. Nasser eind oktober de laan uit te sturen en een familielid aan het hoofd van de onderneming te zetten. William Ford, achterkleinzoon van oprichter Henry Ford, hoopt met de maatregelen jaarlijks 1 miljard dollar te besparen.

De fabrieken die worden gesloten staan allemaal in de VS. De modellen die uit productie worden genomen zijn de Ford Escort, de Mercury Cougar, de Villager Minivan en de luxe Lincoln Continental.

Ford heeft toegezegd zich te houden aan het contract met de grootste vakbond United Auto Workers (UAW), dat doorloopt tot 2003. Hierin staat dat de ontslagen werknemers 95 procent van hun basissalaris krijgen doorbetaald.

William Ford betaalt zichzelf de komende tijd geen salaris. Hij neemt genoegen met opties. Om de reorganisatie te bekostigen neemt Ford een voorziening van 4,1 miljard dollar, die ten laste komt van het resultaat over 2001.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden