Bij een LOI-studie ben je erg op jezelf aangewezen

Voor strebers met een fulltime baan lijkt een hbo- opleiding bij de LOI een ideale oplossing om hogerop te komen....

Sinds vorig jaar september biedt de LOI (Leidse Onderwijsinstellingen) zeven schriftelijke opleidingen aan op hbo-niveau. Cursisten kunnen kiezen uit de opleidingen marketing, management, informatica, laborant en bedrijfsadministratie en de twee verkorte programma's vertaler Engels en accountant consulent. Daarnaast is de LOI in januari begonnen met de heao-opleidingen bedrijfseconomie en commerciële economie. De opleidingen trekken veel meer studenten dan de LOI had verwacht: na een jaar waren het er al vijfduizend.

Hans Van Boven (35) koos voor marketing, omdat die studie aansluit bij zijn voltijdbaan als coördinator van de Nederlandse Vegetariërsbond in Hilversum. 'Ik leer op welke manieren je kunt inspelen op de behoeften van consumenten', vertelt Van Boven. 'En dat gaat goed', merkt hij op. 'De Vegetariërsbond heeft er vorig jaar ruim vijfhonderd leden bij gekregen.'

Van Boven is van huis uit neerlandicus. Hij koos voor een schriftelijke opleiding omdat hij op die manier zijn eigen studietijd kan indelen. 'Een groot voordeel', meent hij. 'Als je een deeltijdopleiding volgt aan een hogeschool, dan moet je toch op vaste tijden naar college.'

Naast zijn baan en opleiding geeft Van Boven ook nog acht uur per week public-relations lessen, aan een school voor horeca en toerisme in Leidschendam. Zwaar wil hij de combinatie van werken en studeren niet noemen. Toch geeft hij toe dat het hem zonder discipline en een goede planning niet zou lukken.

'Ik denk wel eens ''nu even niet''. Maar ik besteed zeker één avond in de week en twee dagdelen in het weekend aan mijn huiswerk. Dat moet wel als ik de voorgeschreven hoeveelheid stof wil halen die in de studieplanner staat', zegt hij.

Zo'n 10 procent van de vijfduizend cursisten die kiezen voor een hbo-opleiding via de LOI, bestaat uit jongeren. In plaats van een studie aan een reguliere hogeschool kiezen zij ervoor meteen na de middelbare school een schriftelijke opleiding te volgen. Of een digitale, want de LOI biedt de opleidingen ook aan op Internet.

'Ik vraag me af of die jongeren weten waar ze aan beginnen', zegt Van Boven. 'Ze hebben nooit gestudeerd en hebben nauwelijks werkervaring. En je bent erg op jezelf aangewezen bij een LOI-studie. Bovendien missen jongeren de zo belangrijke sociale contacten van het studentenleven. Als ik jongere was zou ik eerst een paar jaar fulltime gaan studeren.'

Maar niet iedere jongere wil nog minstens vier jaar in de collegebanken zitten. Hoewel sommigen een opleiding aan een hogeschool of universiteit wel zouden aankunnen, ontbreekt het ze aan motivatie. Krista Hoogland (20) peinsde er ook niet over om nog aan een voltijdstudie te beginnen. Nadat ze het havo-diploma op zak had, zocht ze een baan. Via het arbeidsbureau vond ze een plaats als leerling-laborante op de afdeling klinische neurofysiologie van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam.

Naast het opdoen van praktijkervaring in het ziekenhuis moest ze een opleiding volgen bij de LOI. In samenwerking met de Stichting Raad Beroepsopleiding Laboranten Klinische Neurofysiologie ontwikkelde de LOI de studie laborant klinische neurofysiologie.

'Een buitenkansje', noemt Hoogland de combinatie van werken en een schriftelijke studie. 'Je hebt een baan en daarnaast studeer je om hogerop te komen, zonder dat je daarvoor naar school hoeft.'

Hoogland vindt het studeren naast een baan niet zwaar. 'Maar ik doe ook niet zo veel thuis', bekent ze. De leerling-laborante zit ruim tien uur per week in de boeken. 'Het meeste doe ik op mijn werk. Als het niet zo druk is op de afdeling, mag ik gaan studeren. Daarnaast doe ik nog zo'n uur of drie thuis.'

De opleiding tot laborant klinische neurofysiologie verschilt van opzet en uitvoering van de andere hbo-opleidingen van de LOI. Voor andere studies moeten de deelnemers alleen een afstudeeropdracht doen, in het laatste jaar van de opleiding. De leerling-laborant combineert het werk in een ziekenhuis met een studie bij de LOI-Hogeschool. 'Het nadeel daarvan is dat de theorie niet altijd aansluit op de praktijk', vindt Hoogland. 'In de praktijk ben ik verder, dat is wel eens lastig. Ik leer eerst dingen in het ziekenhuis, die ik later dan nog eens uit de boeken moet leren.'

In het begin had de leerling-laborante moeite met de omgang met patiënten. 'We krijgen hier regelmatig psychiatrische patiënten die voor een hersenfunctie-onderzoek komen. Dan moet ik vertellen wat ze moeten doen en ze aansporen goed naar me te luisteren. Zulke dingen leer je niet uit de boeken', zegt Hoogland.

Miranda van Ommeren (22) wilde ook niet alles alleen uit de boeken leren. Daarom mixt ze een LOI-cursus met een studie aan een gewone hogeschool. Ze doet de hbo-opleiding bedrijfsadministratie. 'De theoretisch vakken economisch-technische verschijnselen, bedrijfsadministratie en bedrijfseconomie II doe ik schriftelijk. Voor de overige vier vakken volg ik 's avonds colleges op een reguliere hogeschool', vertelt Van Ommeren.

Zij vindt dat de lesstof in de lessen beter wordt uitgediept. 'Dat geeft een meerwaarde aan een vak', vindt ze. 'De docenten die voor de klas staan komen vaak uit het bedrijfsleven. Ze geven heldere voorbeelden uit de praktijk en je krijgt rechtstreeks antwoord op je vragen. Dat heeft meer om het lijf, dan de stof droog uit je boek leren', meent de studente. De mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen met een docent van de LOI vindt ze 'onhandig en afstandelijk'.

Van Ommeren werkt 36 uur per week bij de Rabobank in Woudenberg als medewerkster van de financiële administratie. Haar werkgever verzocht haar de hbo-studie te doen omdat ze in haar baan steeds verantwoordelijker taken te vervullen krijgt.

'Als mijn baas me niet had gevraagd, dan had ik het wel uit mezelf gedaan. Ik heb een VWO-diploma, het zou zonde zijn daar niets mee te doen, al wilde ik niet meer fulltime naar school.'

Toch zegt ze vakken te missen waar in een voltijdopleiding wel plaats voor is. 'Vergadertechnieken of het schrijven van rapportages leer ik niet, en dat heb ik eigenlijk wel nodig. Op mijn werk schrijf ik bijvoorbeeld jaarverslagen zonder dat ik dat ooit heb geleerd. Misschien moet ik daar nog maar eens een cursus voor gaan volgen. Ik ben nogal streberig.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden