Bij de NS moet de klant weer koning worden

De ingezonden lezersbrieven van zaterdag 5 maart.

null Beeld anp
Beeld anp

Kerntaak NS

NS heeft bekendgemaakt dat die zich gaat concentreren op zijn kerntaak: het rijden van treinen op het hoofdrailnet (Economie, 2 maart). Ja, zo kennen we er nog een paar: kerntaak van een winkelier is het open houden van de winkel. Kerntaak van een schoolbestuurder is het bouwen van een mooie school. Kerntaak van de schooldirecteur moet uiteraard zijn: goed onderwijs voor zijn leerlingen. Kerntaak van de winkelier is het verkopen van artikelen aan zijn klanten. En kerntaak van NS moet zijn: het adequaat vervoeren van passagiers.

De trein, de winkel en de school zijn slechts de middelen om deze kerntaken uit te voeren. De trein is het vervoermiddel, het woord zegt het al. Waarom wordt de klant in toenemende mate als belangrijkste factor vergeten? Zonder scholieren kun je de school niet runnen, zonder klanten moet je de winkel al gauw sluiten en zonder passagiers is het vrij zinloos om treinen te laten rijden. De klant moet weer koning worden, ook bij NS. Overvolle treinen en het van de hand doen van verbindingen buiten het hoofdrailnet en van buslijnen horen daar niet bij.

Nelly de Kok, Leiden

'Opknappen' Groene Draeck

Toen ik al die berichten over de Groene Draeck las, moest ik onwillekeurig een beetje lachen. Ik heb in het verleden jarenlang gewerkt bij een groot scheepsinstallatiebedrijf. Onze reparatieafdeling deed onderhouds- en reparatiewerkzaamheden op grote zeeschepen.

Nog voordat het schip in de haven arriveerde, klommen de mannen al aan boord en deden wat nodig was. Aangezien ze dat in hoge mate zelf konden bepalen (en daarbij soms het toeval een handje hielpen) en ook de bemanning flink in de watten legden - die werd doorgaans meegenomen naar 'een zaak met spiegels' op Katendrecht - leverde een offerte ten bedrage van wat wij noemden 'een-gulden-plus-de-meerprijs' vrijwel altijd een uitstekend financieel resultaat op. En niet in de laatste plaats omdat ook en vooral de uren van tal van indirecte functionarissen ('overhead') erop werden weggeschreven.

Dezelfde praktijk zien we bij het onderhoud van de Groene Draeck: een 'wolk' van al dan niet vermeende deskundigen die allemaal hun plasje doen over zoiets simpels als het onderhoud van een lemsteraak. Er is dus niets nieuws onder de zon.

De marinewerf heeft volop werk en de kosten worden simpelweg geboekt op het ruime, maar vooral flexibele budget van ons vorstenhuis. En een overheid die steeds opnieuw met goedpraten of hooguit symbolisch gemor op de buitensporige miljoenenuitgaven voor deze bevoorrechte familie reageert, zou eigenlijk tevreden moeten zijn: een hoop werkgelegenheid, ten laste van ons allen, voor een verder onaantastbaar instituut.

Johan Smit, Voorhout

Tekst gaat verder onder afbeelding.

Koning Willem-Alexander, koningin Maxima en hun drie dochters, prinses Beatrix en prinses Mabel zijn aan boord van De Groene Draeck. Beeld anp
Koning Willem-Alexander, koningin Maxima en hun drie dochters, prinses Beatrix en prinses Mabel zijn aan boord van De Groene Draeck.Beeld anp

Vliegschulden

In 1977 behaalde ik mijn artsexamen en lag een vlekkeloze carrière als kinderarts voor de boeg. Een telefoontje naar de AMRO Bank om te bespreken of ik een kleine lening zou kunnen krijgen, resulteerde in een bezoek van een medewerker van de bank die mij bij het begin van het gesprek een peperdure sigaar aanbood. Alles was mogelijk op financieel gebied, omdat mijn toekomst als kinderarts ook voor de bank gouden bergen leek te beloven.

Twee jaar later had ik mijn carrièreplannen bijgesteld en verdiende een klein salaris als jeugdarts. Het was mijn voornemen om een woonschip aan te schaffen in de Amsterdamse binnenstad. Dezelfde AMRO bleek nu uiterst koel en hooghartig te reageren op mijn verzoek voor een kleine hypotheek voor het schip. Ik zou niet meer kredietwaardig zijn.

Het is toch goed gekomen met mij, zonder steun van welke bank dan ook. Ik verdien al jaren een prima salaris als huisarts. Mijn leven lang ben ik gek van vliegen en ik heb een vliegbrevet gehaald, zonder lening. ('Pilotendesk ABN Amro na kwart eeuw gesloten', Economie, 1 maart). Mijn advies aan gepassioneerde jonge aspirantvliegers is als volgt.

Ga, wanneer je echt gek van vliegen bent, zweefvliegen, want dat is ook voor jonge mensen prima te betalen. Studeer voor een vak waar toekomst in zit. Als de passie voor het vliegen beklijft, kun je later met een vaste baan en wat meer financiële armslag veel leuke (vervolg)opleidingen als sportvlieger doen. Combineren van beroep en hobby/vliegen is zelfs mogelijk: ik heb vorig jaar een opleiding voor AME gedaan (Aero Medical Examiner).

Bij de uitoefening van dat vak op Lelystad Airport heb ik helaas te veel gedesillusioneerde jonge vliegers ontmoet.

Marten Japenga, huisarts en AME, Landsmeer

Continu online

Sinds dit jaar zijn we allemaal door de Belastingdienst verplicht de belastingaangifte op hun site te doen. Dat houdt in dat je ingelogd moet zijn met je DigiD. Dat betekent dat je continu online bent. Waarom is dit? Andere jaren kon je het belastingprogramma downloaden en op je gemak op je computer de aangifte doen, en pas inloggen met de DigiD bij het insturen van de aangifte.

Waarom perst onze Belastingdienst ons zo in zijn keurslijf? Vrijwilligers die voor hulpbehoevenden hun aangifte invullen, moeten nu continu ingelogd zijn met de DigiD van een ander, of wachten totdat er weer ingelogd kan worden. Staatssecretaris Wiebes van de Belastingdienst heeft namelijk aangegeven dat er slechts veertigduizend mensen tegelijk ingelogd kunnen zijn. Deze automatiseringsactie van de overheid is geen verbetering.

Geef ons onze belastingsoftware terug.

Peter Berendse, Ruinen

null Beeld anp
Beeld anp

Tegen de oligarchie

Onze stichting is al achttien jaar bezig in Oekraïne op te komen voor gehandicapten, psychiatrische patiënten, dak- en thuislozen, weeskinderen en activisten voor een civil society. Wij werken daar samen met jonge idealistische en vooruitstrevende studenten en jonge mensen die vechten tegen de oligarchie, tegen corruptie en rechteloosheid.

Zij demonstreerden maandenlang in de bittere kou op Maidan. Een van hen, Bogdan Solchanyk, historicus verbonden aan de Oekraïense Katholieke Universiteit, werd door sluipschutters doodgeschoten.

Ik ben dan ook totaal verbaasd dat Niels Jongerius, coördinator van het Transnational Institute in zijn ingezonden brief in de krant van 26 februari oproept 'nee' te stemmen op het referendum van 6 april, omdat een 'ja'-stem een stem voor de oligarchie zou zijn en 'nee' een stem voor een andere koers.

En dat terwijl ik dagelijks smeekbedes krijg van talloze progressieve jonge mensen om een 'ja' voor het verdrag te bevorderen, een 'ja' voor Europese waarden, een 'ja' juist tegen de oligarchie. Stem je 'nee' dan stem je onze progressieve Oekraïners de Russische mist in.

Met een 'ja' op 6 april weten wij ons moreel gesteund in ons gevecht tegen corrupte oligarchen.

Laurent Nouwen, Henri Nouwen Stichting, Rotterdam

Opwaartse spiraal

'Beddenmaker in opwaartse spiraal', lees ik op de economiepagina van 29 februari. Seth Gaaikema zou vanwege deze trouvaille trots op jullie zijn geweest! Omdat het erg moeilijk is dit soort woordspelingen te maken, bied ik graag mijn hulp aan. Hierbij alvast een voorraadje:

- NS op het goede spoor

- KLM vindt weg omhoog

- Bittere pil voor apothekers

- Auping in gespreid bedje

- Chemie ontbreekt tussen Shell en gemeente Moerdijk

Mocht de noodsituatie zich voordoen dat geen van uw redacteuren zo'n kop kan verzinnen, dan sta ik altijd voor u klaar: lezer probeert bij krant in goed blaadje te komen!

René Dijkgraaf, Harderwijk

Oost-Europese hardheid

Met veel interesse heb ik het opiniestuk van Henri Beunders ('Gaat het licht weer uit in heel Europa?', O&D, 1 maart) gelezen. Ik zou eraan willen toevoegen dat die scheidslijn in de vluchtelingencrises die hij noemt tussen het 'Oostblok' (Polen, Hongarije en Tsjechië, Slowakije) en de rest van Europa eigenlijk al begint bij het voormalige Oost-Duitsland.

Ik heb daar lange tijd gewoond en de mening over deze crisis is daar niet anders dan in bijvoorbeeld Polen. Zie in Duitsland de opkomst van de rechtse AfD met Frauke Petry (Ten eerste, 3 maart). Haar grootste aanhang is te vinden in het oude DDR-gebied. Voormalige Oostblok-inwoners, die in voormalig Oost-Duitsland incluis, vertellen me dat wij in het Westen niet meer echt streng kunnen zijn als dat nodig is, en dat wij daaraan ten onder zullen gaan. Dat inwoners daar zoveel harder reageren, is een logisch gevolg van hun recente geschiedenis.

Gerda Mulders, Axel

Frauke Petry. Beeld epa
Frauke Petry.Beeld epa

Angst zaaien

Wat kan ik mij storen aan de uitlatingen van Erwin Boon die het in zijn 'Haags regime' (O&D, 29 februari) heeft over begin van het einde van democratisch Nederland. Alhoewel ik het met hem eens ben dat het onwenselijk is als er in gemeenten minder stembussen zouden worden geplaatst dan normaal bij een referendum, stoor ik mij mateloos aan zijn toon en retoriek.

Hij heeft het over een 'Haags regime' (dat hij 'tot zijn spijt' echt niet anders kan noemen), manipulatie en Oost-Europese toestanden. En als klap op de vuurpijl eindigt hij ten slotte, zoals het een ware populist betaamt, met dreigende woorden over het begin van het einde van democratisch Nederland. De ware bedreiging van democratisch Nederland zijn populisten als Boon zelf (sorry, ik kan het echt niet anders noemen) die met hun ongefundeerde uitlatingen angst en wantrouwen zaaien en juist zo de democratie - bewust of onbewust - ondermijnen.

Bo van Leeuwen, Nijmegen

Fileleed

Het interessante artikel van Dennis Rijnvis over het filmen van filevorming bij mieren (Sir Edmund, 27 februari) deed mij toch maar weer afvragen waarom we op YouTube zo weinig filmpjes tegenkomen van filevorming bij auto's, bijvoorbeeld gezien vanuit een drone.

Voor de individuele automobilist zou dit veel meer gevoel en inzicht geven hoe je te gedragen bij (dreigende) filevorming. Filmpjes voorzien van deskundig commentaar en animaties over welke auto's de boel stagneren en wat ze precies fout doen.

Bij elke teamsport, voetbal voorop, is een gedegen wekelijkse video-analyse inmiddels een must om alle radertjes van een team soepel te laten draaien ('Ritsen, hoe doe je dat echt goed?'). Beelden zeggen meer dan duizend woorden van een coach of wetenschapper. En het fileprobleem is het probleem bij uitstek om collectief op te lossen.

Dus, beste wetenschappers, zet je al je filmpjes online, of, als je deze nog niet hebt, stop met het filmen van mieren en schaf een drone aan! Als het opvoeden van de individualistische automobilist (egotripper, in voetbaltermen) de bottleneck is, zoals wetenschappers beweren, begin daar dan morgen aan!

Stefan Kwa, filerijder Utrecht-Rotterdam

Aparte voorziening is goed

Het COA kan de veiligheid van met name LGBT's en christenen in de azc's en noodvoorzieningen niet garanderen. Dat is voor een klein deel te wijten aan de effecten van grootschaligheid. Het grootste probleem is dat het beschimpen en pesten in het geniep gebeurt, en dus nauwelijks aangepakt kan worden. Als iemand aangewezen kan worden als schuldige, kun je hem overplaatsen, maar die gaat er in de volgende voorziening net zo hard mee door. Overigens gaat het om enkelingen en een paar meelopers.

Bovendien kan het COA geen greep krijgen op de dynamiek van het probleem, doordat de doorstroom zorgt voor steeds wisselende populaties. Om die reden is een aparte voorziening een goede en noodzakelijke oplossing en heeft dat met stigmatisering niets te maken. Daarna een snelle procedure en zo snel mogelijk een woning. Vluchtelingenwerk besteedt bij de voorlichting ruim aandacht aan artikel 1 van de Grondwet, maar dat is niet voldoende, zo blijkt.

Douwe Bos, Doetinchem, vrijwilliger Vluchtelingenwerk

Tabaksbelasting

Het doel van accijns is enerzijds het verschaffen van inkomsten aan de staat en anderzijds het gebruik van bepaalde zaken, in dit geval tabak, te ontmoedigen ('Opbrengst van accijns op tabak blijft verontrustend', Economie, 4 maart). Dit is een contradictio in terminis. Als verhoging van de accijns op tabak het gebruik daarvan daadwerkelijk ontmoedigt, dan lopen de inkomsten niet op, maar juist terug. In een ideale wereld waar heffing van accijns het gebruik van de producten waarop die geheven wordt tot nul reduceert, heeft de staat daaruit geen inkomsten meer en zal die wat anders moeten verzinnen om aan geld te komen. Teleurstelling over de opbrengst vind ik dan ook een toonbeeld van naïviteit.

Jos Vossen, Veghel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden