Bij Bol.com kan het neter

Over twee jaar staat Bol.com in de topvijf van boek- en muziekwinkels, en dit jaar maakt de online winkel nog winst....

Ropers studeerde geneeskunde en economie, en werkte enkele jaren bij adviesbureau McKinsey. Vanuit die outsider-positie kijkt hij zo nu en dan nogal raar aan tegen de ingesleten gewoonten in het boekenvak. Hij verbaast zich bijvoorbeeld over het gebrek aan commerci slagkracht bij veel uitgevers. 'Ik was verbaasd om te zien hoe weinig flexibel en commercieel het boekenvak is. Door de beslisstructuur bijvoorbeeld de scheiding van marketing en verkoop kunnen de meeste vertegenwoordigers geen beslissingen nemen over commerci samenwerking.'

Terwijl de traditionele boekhandels kunnen profiteren van aanbiedingskortingen, heeft Bol-.com daar niets aan omdat het bedrijf er geen voorraad op na houdt. Maar stelt Ropers, 'wij investeren in manieren om vraag en aanbod bij elkaar te krijgen'.

'Een klant die een boek zoekt over Thaise soepen, komt in de algemene boekhandel hoogstens dat ene boek over de Thaise keuken tegen dat pas is uitgekomen. Bij ons vindt hij alle leverbare titels over dat onderwerp.'

Een online boekwinkel maakt daarmee de zogenoemde backlist, de eerder verschenen boeken die nog in de magazijnen van de uitgever liggen, zichtbaar. 'Bol.com zorgt ervoor dat er van een uitgeverij vijftig exemplaren van een backlist-titel worden verkocht.'

Ropers' ambities: een winkel die beter adviseert dan de huidige boekwinkels. De journalist van het Boekblad merkt daar als klant anders nog weinig van, repliceert ze. 'Hoewel u al jaren mijn volledige naamgegevens heeft, word ik nog steeds aangesproken met mijn e-mailadres.'

'Daar heb je een punt', zegt Ropers. 'Er zijn nog oneindig veel dingen die we beter kunnen doen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden