'Bij alles wat ik doe, kijk ik naar de drie p's: poen, plezier en prestige'

Theatermaker Patrick Stoof, ook wel bekend als Telfortman, is nu op tv met een programma over bier - dat opvallend genoeg een hoger doel heeft.

Theatermaker Patrick Stoof. Beeld Frank Ruiter

Bavaria of Heineken?

'Bij elke Brabander staat in de schuur of de kelder een krat Bavaria. Met carnaval worden de kratten in hoog tempo aangevoerd. Ik werkte in het café van jongerensociëteit Eagle in Veghel, daar werd één keer per maand een speciale biermiddag georganiseerd. Maar wat we daar op tap hadden? Amstel, geloof ik. Ik was niet zo'n grote bierdrinker.

'Een biertje kostte één gulden. Toen het 1,25 gulden werd, ontstond er een hoop tumult. Het was een schande. Het bier in de Eagle werd met bladen tegelijk besteld. Een van de bezoekers, Peer, kon zijn keel openzetten en in een keer een glas bier legen. Ik ben daar opgevoed met bier. Pils. Speciaalbier kwam pas later.'

Acteur of regisseur of schrijver?

'Nu acteur, hoewel ik in Leven in de brouwerij presentator ben. Samen met Kasper van Kooten draag ik ineens een tv-programma. Als ik mijn beroep in mijn paspoort moet laten invullen, zeg ik theatermaker, dat komt nog het meest in de buurt.

'Ik heb mezelf nooit beperkingen opgelegd. Vroeger wilde ik acteur worden, maar dat heeft pas de laatste jaren een vlucht genomen. Ik heb geluk gehad. Als ik geen aanbieding op zak heb om te spelen, is er altijd de mogelijkheid om te schrijven of te regisseren. Ik heb nooit hoeven kiezen en heb altijd genoeg werk gehad.'

Telfort of KPN?

'Wat mijn provider is? Wat denk je zelf? Ik heb lang geleden een reclame voor KPN gemaakt, voor de dongel, maar ik ben al jaren heel blij met Telfort.

'In 2011 nam ik deel aan Wie is de Mol. Plotseling was ik bekend. Toen we de eerste tv-commercial met ex-miljonair Hans van de Berg aan het draaien waren, werd de uitslag bekend. Bij Telfort schrokken ze enorm. Ik was de mol, ze hadden het gevoel dat ze iemand in de markt moesten zetten met een negatief imago. Maar zo werkte het gelukkig niet, het werd een succes.

'Ik zeg vaak tegen collega's dat ze commercials niet van de hand moeten wijzen. Maar er moet wel iets te spelen zijn. Als ze willen dat je tot je enkels in het water gaat om een wasmiddel aan te prijzen, moet je het niet doen. Bij Telfort zeg ik altijd hoe je ergens je voordeel mee kan doen. Zo zit die man in elkaar. Hij is klant en hij geniet daarvan.

'Ik heb er alleen maar positieve reacties op gehad en kreeg er veel meer werk door. Door die commercials zat ik bij wijze van spreken elke dag bij producenten op de bank. Ik liet zien dat ik kan acteren. Op straat word ik zelden aangesproken. Ik zie er in het echt heel anders uit, toch? Ik ben hem ook niet, die man is wel erg positief.'

Patrick Stoof in een reclame voor Telfort.

Freddy van Nuenen of Lars van Nuenen?

'Nu Lars natuurlijk, maar Freddy was heel leuk om te doen. In het eerste seizoen van de politieserie Smeris werd hij door zijn hoofd geschoten omdat hij iemand had belazerd. Laat me niet doodgaan, zei ik nog, ik vind deze serie veel te leuk, maar het gebeurde toch. Het was voor het verhaal noodzakelijk. Iedereen vond het jammer dat hij dood was. Voor seizoen 3 belden ze weer, ik mocht weer meedoen, als zijn tweelingbroer Lars. Het is natuurlijk soapachtig, maar dat kan die serie goed hebben.

'Freddy heeft mijn hart gestolen. De regisseur van seizoen 1, David Lammers, gaf één aanwijzing. Freddy mocht niet lachen. Nooit. Hij maakte vaak grapjes zonder dat hij het zelf in de gaten had. Lars is helemaal verlamd en zit in een rolstoel. Hem spelen is een grotere uitdaging. Maar Freddy was grappiger.

'Smeris is een soort strip, een karikatuur, en tegelijkertijd keihard. Daarom is het ook zo leuk. Iedereen die mee mag doen heeft de grootste lol. En het is een succes, seizoen 4 is al aangekondigd. Het is on-Nederlands. Niemand van de acteurs is zijn leven zeker. Je weet nooit of je er de volgende dag nog in zit, iedereen kan dood.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Beeld Frank Ruiter

The Germans of Communication problems?

'The Germans. Die aflevering uit Fawlty Towers is de beste comedy aller tijden. Als Basil Fawlty ontfermt John Cleese zich over een groep Duitse gasten. Let wel hè, die serie werd halverwege de jaren zeventig gemaakt, de oorlog was nog niet heel lang afgelopen. En dan dit doen. Weergaloos. Het is kluchtig, zonder dat het plat wordt. John Cleese vertelt iets, net zoals de andere leden van Monty Python. En hun voertaal is humor.

'Toen ik het voor de eerste keer zag, viel mijn bek open. Dat zoiets is gemaakt. Het zijn ook maar twaalf afleveringen. Er is een boek met de scenario's uitgegeven, dat zou je voor de grap eens moeten lezen. Dan lig je weer blauw van het lachen. Fawlty Towers is pure wiskunde. En comedy is wiskunde hè. Ik ben er niet zo mee bezig, met de techniek, maar ik denk dat ik feilloos kan aanwijzen waarom iets grappig is, en waarom iets niet.'

Speciaalbier of pils?

'Door Leven in de brouwerij heb ik het speciaalbier ontdekt. Ik was altijd een pilsdrinker, geen grote trouwens. Ik wist alleen iets van buitenlandse bieren. In Brabant hadden we Belgische bieren, een paar Duitse en dat was het. Dat is dertig jaar geleden.

'Nederland telt echt mee, dat zeggen de Belgen ook. Wij zijn veel innovatiever dan zij. Wat die jongens van brouwerij Oedipus hier in Amsterdam-Noord doen met toevoegingen als citroengras of Spaanse peper, geweldig. Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel verschillende soorten bier er zijn.

'Kasper en ik weten net zoveel als de kijker. We hebben ontelbare ontdekkingen gedaan. We begonnen zonder kennis en in aflevering 10 hadden we ons eigen bier gebrouwen. Het moeilijkste was om te bepalen wat we zelf nou lekker vonden. IPA is wat steviger, daar hou ik van. Kas is meer van het zoete.

'Het mooiste is dat al die brouwers het samen doen. Ze delen hun ervaring en hun materiaal. Daar werd ik zo blij van. Ik word ongelukkig van al het solisme en cynisme in de samenleving, Kas is precies zo. Verbroedering, het sociale aspect, dat zit heel erg in dit programma. Dit is celebrating the good life, met mooie verhalen van mooie mensen in een mooie omgeving.'

Plien of Bianca?

'Dat is echt niet te doen. Het mooie van Plien en Bianca is dat ze, ondanks het feit dat ze op het toneel en in het echte leven zo synergetisch zijn, hun eigen talenten hebben. Dat maakt ze uniek. Ze versterken elkaar. Samen bouwen we de voorstelling. Ik schrijf mee, speel scènes voor en we zitten heel vaak rond de tafel, en maar lullen, lullen, lullen. Als het raamwerk is neergezet, komt Kees Prins erbij, hij doet de eindregie.

'Plien en Bianca is feest. Het is ook zwaar. Ik ben ook een soort persoonlijk begeleider van ze, een psycholoog. Als er problemen zijn, moet ik ze opsporen. Ik kan met ze lezen en schrijven en weet precies wat er in ze omgaat. Daarom is het zo prettig om met ze te werken. En we hebben enorm veel lol samen.

'Bij alles wat ik doe, kijk ik naar de drie p's: poen, plezier en prestige. Je moet er minimaal twee hebben. Dus als je voor een klus geen poen krijgt, moet je er in je loopbaan wel wat aan hebben. Ik heb het geluk dat ik altijd plezier in mijn werk heb.

Plien van Bennekom (R) en Bianca Krijgsman bij het Nederlands Film Festival in 2013. Beeld anp

'Ik mis hier de warmte van een dorpscafé' uit Brabant van Guus Meeuwis, of 'ik heb eigenlijk nooit last van heimwee gehad'?

'De tweede maar, al is 'nooit' een groot woord. Ik verlangde vroeger in Veghel niet zozeer naar de grote stad, en mijn moeder wilde me echt niet weg hebben, maar de mentaliteit daar, met dat 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg', verstikte me.

'Ik was een buitenbeentje. Heel acceptabel hoor, ik was nooit een klootzak, maar ik droomde van het theater. Ik speelde poppenkast voor de buurkinderen en in de zomer bouwde ik met vrienden een eigen disco of een spookhuis. Nu is Veghel zo'n beetje een culturele hoofdstad van Brabant, maar toen was er niks.

'Bij het arbeidsbureau vond ik een stenciltje voor de Theater Vormings Klas, een voorbereidend jaar op de Toneelschool. Daar ga ik naartoe. Ik wist het meteen. In Amsterdam ontmoette ik ineens allemaal mensen die hetzelfde wilden en dachten als ik. Het was een openbaring. Het ging eindelijk beginnen.'

Leven in de Brouwerij, maandag, 20.25 uur, NPO 2.

Tekst gaat verder onder de video.

Patrick Stoof

1967 Op 27 juli geboren in Tiel

1968 Vanuit Eindhoven verhuisd naar Veghel

1989 Theater Vormings Klas in Amsterdam, aansluitend Amsterdamse Theaterschool

1998 Wint met voorstelling Sparren Rotterdamse Cameretten

2011 Deelnemer (en mol) tv-programma Wie is de Mol?

2011 Hoofdrol in film Bluf

2012 Gouden Loeki voor Telfort-commercial 'Lekker lang bellen'

2014 Tv-comedy Toren C 2014 Emmy Award voor jeugdfilm Alles mag

2014 Freddy van Nuenen in politieserie Smeris

2017 Lars van Nuenen in Smeris

2017 Leven in de brouwerij

Patrick Stoof woont in Amsterdam, met zijn vriendin en zijn dochter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden