Big money

Razendsnelle bediening, af en toe gecontroleerd door een mystery guest met een stopwatch in de zak. Deze gast let ook op 'oogcontact' en 'glimlach'....

HENK STRABBING

Dat kan nooit bij Braakhekke, Sistermans, Spijkers, of het Amstel Hotel zijn geweest. McDonald's dus.

Ik zal dit woord hier slechts één keer noemen, want als adverteerder misbruik ik principieel uitsluitend Theo van Gogh, zoals u weet.

Gistermiddag werd in Hilversum bekendgemaakt dat Brandpunt, Hier en Nu en Televizier gaan samenwerken in een nieuw Netwerk (zie elders in deze krant). Iemand vroeg waarom de IKON niet meedeed, want die zit toch óók op het eerste net? Die hebben jammer genoeg geen geld voor zo'n duur project, was het antwoord.

Als je 't mij vraagt, heeft de IKON sinds Vesuvius van gisteravond geld als water. Het wóórd, dat ik zojuist niet meer beloofde te noemen, viel naar schatting tienduizend keer in die ene uitzending. Directeur Savelberg (van de firma van dat woord) zag je steeds harder glimmen. Wàt een reclame.

Het programma beweerde te gaan over de - vooruit, nog één keer dan- mcdonaldisering van onze samenleving. Maar dat kwam eigenlijk alleen het laatste kwartiertje een beetje aan bod: de kwalijke versimpeling van thuiszorg en architectuur.

De overige drie kwartier ging het alleen over: heb je ketchup in je bloed of niet? Boudewijn Büch was ingehuurd voor de vrolijke noot, maar diens lof voor de opgeblazen gehaktbal die men Big. . . (ja zeg, ik doe het nìet) noemt, was nog genanter dan wat hij gewoonlijk uitkraamt.

Daarna kregen we de Surinaamse verkiezingen. Desi Bouterse zal dus wel druk zijn geweest met iets anders.

Maar als-ie gekeken had? Z'n lippen afgelikt. Henk Strabbing

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden