Big data

Mijn bank ING gaat mijn koopgedrag analyseren en de uitkomsten verkopen aan tuincentra. Zo kan, wanneer ik veel blijk te kopen bij tuincentrum A, tuincentrum B mij concurrerende aanbiedingen doen.


Zo legde 'directeur particulieren' Hagenaars het gisteren op BNR Nieuwsradio uit aan Tom van 't Hek. ING heeft inmiddels een team geformeerd voor de big data-analyse. Duizend ING-klanten doen eind dit jaar mee aan een proef. Volgens Hagenaars hebben adverteerders veel belangstelling. Nu moeten de klanten nog enthousiast worden gemaakt over het vooruitzicht van een continu spambombardement.


Big data zijn de toekomst, hoorde ik. Niet zozeer uw en mijn toekomst, al zullen we er wel steeds meer mee te maken krijgen, maar de toekomst van bedrijven die ons iets willen verkopen. Big data zijn alle gegevens over u en mij: wie u bent, wat u doet, waar u woont, wie uw vrienden zijn, wat u mailt en vooral: wat u koopt en eventueel zou wíllen kopen.


De bezitter van big data heeft de code tot uw geld en ziel. Hij kent uw wensen en verlangens en kan die verkopen. Sommige mensen vinden dat handig, anderen eng.


De achttien miljard dollar die Facebook betaalde voor Whatsapp was geld voor big data (uw telefoonnummer en dat van de mensen in uw contactlijst). Google verdient al miljarden met big data: verstuur via gmail twee mailtjes met 'BMW' erin en er flitst een BMW-reclame over uw scherm.


Banken kennen uw telefoonnummer en emailadres, maar weten ook precies hoeveel u verdient, hoeveel spaargeld u bezit en waaraan en waar u uw geld uitgeeft. Die kennis is goud waard. Dus je kon erop wachten dat zo'n ING-bankier eenkeer over big data zou beginnen: die big data van ons, waarom dóen we daar niks mee? Big data zijn de toekomst. Big data zijn een verdienmodel, big data is big money.


De mens is gedegradeerd tot consument en de consument is niet meer dan een unieke combinatie van data. Wie de big data van de consumenten heeft is God.


Volgens Hans Hagenaars is de proef met big data-handel bedoeld om te kijken 'wat we aan voordeel voor de klanten kunnen binnenhalen'. Dat is natuurlijk een leugen, maar dat bankiers de waarheid voor hun karretje spannen wisten we al. En dat ze ons voor imbecielen verslijten eveneens.


ING wil de big data in haar computers te gelde maken, zodat de bonussen straks weer omhoog kunnen. De bank wordt een soort STER voor gerichte reclame op maat.


ING gaat uw gegevens ten eigen bate exploiteren - ik heb Hagenaars althans niet horen zeggen dat de klanten van wie de data worden verkocht meedelen in de winst op verkoop van hun eigendom. Omdat de privacy-wetgeving en de gedragscode voor de banken dat vereisen, zal ING u wel eerst vragen of u ermee instemt door de bank te worden beroofd.


Volgens mij hebben ze bij ING zelf niet in de gaten hoe hondsbrutaal ze zijn, hoe arrogant en hardleers.


Momenteel ligt het internetbankieren er bij ING nog om de haverklap uit, maar je zult zien hoe goed het gaat als ze de big data-exploitatie eenmaal in gang hebben getrokken - dat klanten niet bij hun geld kunnen is tot daaraan toe, maar je kunt niet hebben dat de tuincentra gaan klagen.


Arie Slob van de ChristenUnie zei gisteren dat hij er genoeg van had en wilde overstappen naar een andere bank. Hij gaat er in de Kamer voor pleiten dat te kunnen doen met medeneming van je rekeningnummer. Voortreffelijk idee.


Bij ING steken ze die big data van ze maar daar waar de zon nooit schijnt: deze oude Postgiroklant is weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.