Big Brother

The Sum of All Fears (Phil Alden Robinson, 2002)

De afluisterpraktijken van de NSA zijn vertrouwde kost voor wie veel Hollywoodfilms kijkt. Sterker nog, volgens Guardian-journalist John Patterson worden we door Hollywood al jaren klaargestoomd om zulke bigbrotherachtige toestanden te accepteren. De ene film na de andere toont ons dat we maar wát blij mogen zijn dat inlichtingendiensten als de NSA alle touwtjes in handen houden, opdat het recht uiteindelijk zegeviert. 'Het is een kwestie van perspectief', schrijft Patterson in zijn artikel Hollywood has inured us to NSA-style surveillance. 'Als filmtoeschouwers zijn we gewend aan de kant van de wet geplaatst te worden, en dus achter de lens of de microfoon of gekloonde telefoon of de bewakingscamera die de moordenaar, crimineel of terrorist van het verhaal volgt. In werkelijkheid bevinden we ons nooit op die plek.'


In het lijstje hersenspoelende films dat Patterson noemt, had de Tom Clancy-bewerking The Sum of All Fears ook nog wel gepast. Wanneer CIA-analist Jack Ryan (Ben Affleck) betrokken raakt bij een dreigende atoomoorlog tussen de VS en Rusland, wordt hem door zijn meerderen steeds weer ingepeperd dat hij geen enkel geheim voor hen heeft. Dat hij met een verpleegkundige samen is, in welk ziekenhuis ze werkt en wanneer ze zich met elkaar hebben verloofd: de geheime dienst, Amerikaans of Russisch, weet het allemaal. Alle NSA-onthullingen van de laatste weken geven deze scènes een wrange bijsmaak, maar Ryan kijkt er zelf steeds olijk verbaasd en bewonderend bij. Toch bijzonder, lijkt hij te denken, dat alziend oog der wet.


Een alleszins vermakelijke, maar soms ook tamelijk maffe spionagethriller, deze vierde Jack Ryanfilm. Terwijl regisseur Phil Alden Robinson het spannend maakt of Ryans liefje een nucleaire mega-aanslag op Baltimore heeft overleefd, krijgen we het aantal slachtoffers nooit te horen. Een kwestie van perspectief, inderdaad.


RTL5, 20.30-23.10 uur.


Once Upon a Time in the West

(Sergio Leone, 1968) Lange, maar immens stijlvolle spaghettiwestern die Ennio Morricone's harmonicamuziekje net zo onsterfelijk maakte als de in extreem close-up priemende blik van Charles Bronson. Bronson speelt de in stilzwijgen gehulde vreemdeling die landeigenares Claudia Cardinale bijstaat in haar strijd tegen sadistische desperado's en tirannieke spoorwegbouwers. Henry Fonda, in films vaak de onschuld zelve, is hier de zwart geklede verpersoonlijking van het kwaad.


RTL7, 20.30-0.00 uur.


Mad Max 2

(George Miller, 1981) Tweede deel in Mad Max-trilogie, waarin Mel Gibson in post-acopalyptische woestenij een kleine gemeenschap bijstaat in de strijd tegen benzinedieven. Veel spectaculaire achtervolgingen, afgesneden vingers en ander geweld.


Veronica, 22.30-0.35 uur.


Il y a longtemps que je t'aime

(philippe claudel, 2008) ijzig doet juliette, als zus léa haar oppikt van het vliegveld. in de auto vraagt ze koeltjes hoe lang haar zus al in deze streek woont. tien jaar is het antwoord. raar dat die zussen een gesprek hebben, schijnbaar beleefd, over dingen die ze eigenlijk zouden moeten weten. waarom dat is, wordt stap voor stap onthuld. de raadsels die de franse schrijver philippe claudel (grijze zielen) in zijn regiedebuut wil oproepen, voelen soms wat gekunsteld aan. il y a longtemps is dan ook geen detective, maar de reconstructie van een vrouw die opnieuw haar plek moet vinden in de maatschappij na vijftien jaar gevangenschap. kristin scott thomas krijgt alle ruimte haar karakter juliette langzaam te laten ontdooien.


Nederland 2, 23.30-1.20 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden