Biervaatjesruzie nadert ontknoping

Soms prijkt de naam Heineken aan de gevel van het café en komt het bier toch uit een andere brouwerij. 'Ik kan het niet uitsluiten', zegt directeur Cees-Jan Adema van de brouwersorganisatie Nederlandse Brouwers.

AMSTERDAM - Cafébazen hebben er belang bij om stiekem ander bier in te kopen. Een café dat zich verbindt aan een brouwerij, betaalt niet alleen voor het bier. Zo'n café 'krijgt' ook de inventaris van de brouwerij, soms het hele café, de financiering, glazen, noem maar op.


Dat wordt allemaal afgerekend via de prijs van het bier. Als de kroegbaas ergens anders een vaatje vindt, betaalt hij alleen het bier zelf. Harm van Deuren van bierhandelaar Horecabier in Hoorn: 'Dat scheelt heel veel. Van de prijs die de kroeg betaalt, is slechts 30 procent voor het bier.'


Biervaatjes zijn hot. Twee brouwerijen, Heineken (145 miljoen hectoliter per jaar) en Olm (35 duizend hectoliter), hebben slaande ruzie over de bierfusten. Heineken beschuldigt Olm ervan Heinekenfusten te gebruiken, te vullen met Olmbier en te verkopen als ware het Heineken.


Het concern lijkt Olm volledig in de tang te nemen. Eind juli organiseerde Heineken een inval bij Olm, en spande het een kort geding aan over het gebruik van de vaatjes. Vandaag doet de Amsterdamse rechtbank uitspraak.


De metalen vaatjes hebben een andere status dan de flesjes waarin de brouwers hun bier verkopen. De flesjes zijn van alle brouwerijen samen. Met de vaatjes is dat volgens Van Deuren van Horecabier niet het geval. In principe heeft elke brouwerij zijn eigen vaatjes. In principe, benadrukt hij. 'De vaatjes lijken heel erg op elkaar. Er zijn tien types vaten op de markt, maar 85 procent van de Nederlandse vaatjes is van het type EUR met S-koppeling. Die worden gebruikt door Heineken en Olm.'


Het komt regelmatig voor dat de vaatjes in de verkeerde brouwerij terechtkomen, zegt hij. 'De brouwer hoort die vaatjes eruit te pikken en ze naar de juiste brouwerij te brengen. Dat gaat wel eens mis. Bij Heineken zelden, bij Olm vaak.'


Of Olm dat expres doet, moet vandaag blijken. Heineken heeft in ieder geval alles uit de kast gehaald om de kleine brouwer te grazen te nemen, en dat is niet voor het eerst. Vorig jaar liep de vete uit de hand toen Olm weigerde zijn etiketten, die sterk op die van Heineken leken, te veranderen. Heineken procedeerde en won.


Waarom Heineken zo gebeten is op Olm, is niet helemaal duidelijk. Wellicht heeft dat te maken met Mark Schneider, die Olm in 2003 begon. Hij werkte jarenlang bij Heineken, maar klapte in 2007 uit de school over concurrentiepraktijken van zijn vroegere werkgever.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden