Bier uit de gratie bij trendy jeugd en allochtonen

Bierbrouwers worstelen met de nieuwe generatie drinkers. Zij verkiezen zoete alcoholische mixdrankjes boven het bittere bier. Heineken en Bavaria reorganiseren hun productielijnen, Grolsch zet de tegenaanval in....

'Als u de dalende trend van de bierconsumptie ziet, zult u zich vast afvragen: waar gaat dat heen met bier?'

Bestuursvoorzitter Jacques Troch van Grolsch erkent dat de markt voor zijn product daalt terwijl alcoholische kant-en-klaar-cocktails populairder worden, zeker onder jongeren. 'De mixdrankjes hebben het vorig jaar spectaculair gedaan. Het is dus onze plicht om bier spannender te maken.'

Het zal wel weer overwaaien, verwacht Tony Ruys. Maar toch, zegt de aankomend bestuursvoorzitter van Heineken: 'Misschien moeten we wat creatiever worden' - anders dan Grolsch experimenteert Heineken nog maar op zeer bescheiden schaal met nieuwe, zoete biertjes die de mixdrankjes zouden kunnen beconcurreren.

Want de bierbrouwers ontkomen niet aan de kentering. Dronk een Nederlander in 1996 gemiddeld nog 85 liter bier per jaar, vorig jaar was dat bijna vijf liter minder. Die lijn blijft dalen, verwacht het Centraal Brouwerij Kantoor, de belangenorganisatie van de Nederlandse brouwerijen.

In andere West-Europese landen is die daling nog dramatischer: de gemiddelde Duitser drinkt bijvoorbeeld gemiddeld 123 liter bier per jaar, waar dat tien jaar geleden nog 142 liter was.

De bierdrinker vergrijst, jongeren bestellen vaker een Bacardi Breezer en de groeiende groep allochtonen prefereert een non-alcoholische drank, zo constateren de onderzoeksbureaus. Zelfs de afschaffing van de militaire dienstplicht in veel Europese landen heeft de brouwers weinig goed gedaan - menig kazerne was grootverbruiker.

Afgelopen jaar zagen Grolsch en Amstel hun afzet in Nederland harder dalen dan de toch al krimpende biermarkt. Grolsch' ziet de populariteit van de beugelfles afnemen, Heineken verkoopt minder longnecks en pijpjes. De verkoop van blikjes blijft vrijwel constant; de consument kiest voor gemak.

Heel anders vergaat het de mixdrankjes. Volgens het vakblad Foodmagazine stegen de supermarkt-verkopen van hippe Bacardi's afgelopen jaar explosief, met 336,8 procent van 8,2 naar 35 miljoen euro.

Of de hype van de kant-en-klaar-cocktails overwaait of niet, voor bierbrouwer Heineken is het inmiddels reden de productie voor de binnenlandse markt te reorganiseren. Het bedrijf, dat nu zeven dagen in de week, 24 uur per dag bier brouwt, wil de twee Zoetermeerse productielijnen voor de Nederlandse markt in het weekend stilleggen, bevestigt bestuurder Toon Wennekers van FNV Bondgenoten. Het aantal ploegendiensten moet van vijf naar ten hoogste drie en overbodig personeel wordt ingezet op de zogenaamde exportlijnen - de export van bier groeit nog wel. Bavaria heeft om dezelfde reden net een reorganisatie achter de rug.

Het tegenoffensief van de brouwers oogt vooralsnog bescheiden. Grolsch kiest de aanval met exotische, lichte biertjes met lemon- en grapefruitsmaak. 'En we brengen het Kanon in stelling', zegt Troch, doelend op het zware bier met die naam dat in 1997 met veel succes tijdelijk werd verkocht. Heineken put hoop uit het gegeven dat zijn exotische Desperados-bier door de Franse en Duitse jeugd niet eens als bier wordt ervaren.

Grolsch-topman Troch blijft in zijn product geloven, en ziet de mixdrank-hype overwaaien. 'Bier bestaat sinds de mens op aarde rondloopt, en zal er blijven tot de wereld vergaat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden