Nieuws Voedselverspilling

Biefstuk voor 25 cent bij Lidl is nieuwste stunt tegen voedselverspilling

Budgetsupermarkt Lidl gaat versproducten die bijna over de houdbaarheidsdatum zijn verkopen voor stuntprijzen: op de laatste dag alles voor 25 cent. Het is de nieuwste slag in de strijd van supermarkten om voedselverspilling tegen te gaan en de harten van milieubewuste consumenten te winnen.

Beeld Koen van Weel / ANP

De prijzen gelden vooralsnog alleen in 23 filialen van Lidl rond Amersfoort en in ’t Gooi. De pilot loopt minimaal enkele weken. Bij succes wil de supermarktketen het model landelijk invoeren. Tot nog toe verkocht Lidl, net als andere supermarkten, producten tot de laatste dag vóór de ten-minste-houdbaar-tot-datum. Op de dag dat het product verliep, ging het meestal naar de prullenbak en soms naar de voedselbank. In plaats daarvan gaat het nu terug de Lidl-schappen in, voorzien van een ‘verspil mij niet’-sticker en een prijskaartje van 25 cent.

Supermarkten liggen onder het vergrootglas door groeiende maatschappelijke zorgen over voedselverspilling, milieu, dierenwelzijn, en de rechten van boeren en arbeiders in de landen waar de producten vandaan komen. Oxfam kijkt sinds 2018 jaarlijks naar wat de vijf grootste supermarkten doen om uitbuiting in hun toeleveringsketen te voorkomen. Daarbij eindigde Albert Heijn dit jaar op de hoogste plek, met daarna achtereenvolgens Jumbo, Lidl, Plus, en Aldi. Overigens haalde geen van de vijf ketens een hoge score; ook Albert Heijn voldeed slechts aan 17 procent van de criteria.

Het kabinet wil vóór 2030 de voedselverspilling halveren. Jaarlijks wordt in Nederland 1,8- tot 2,5 miljard kilo voedsel verspild in de keten van leverancier naar winkel en consument. De gemiddelde Nederlander gooit jaarlijks 41 kilo voedsel in de vuilnisbak, 7 kilo minder dan in 2010. Supermarkten zijn verantwoordelijk voor 4 procent van de verspilling, en hebben grote invloed op het gedrag van hun leveranciers. 

Grootste verspiller

Lidl kondigde donderdag ook een samenwerking aan met de app Too Good to Go. Gebruikers kunnen via deze app zien waar bij hen in de buurt een goedkoop boodschappenpakket klaarstaat dat wordt samengesteld uit voedsel dat bijna verlopen is. Eerder sloegen Albert Heijn en Jumbo, respectievelijk de nummer een en twee in de supermarktbranche, ook al de handen ineen met Too Good to Go. Albert Heijn experimenteerde eerder dit jaar met elektronische prijskaartjes, waarop producten automatisch kortingen krijgen op basis van houdbaarheid, locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historische verkoop en voorraad in de winkel.

‘De actie van Lidl is echt een grote stap’, zegt Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen tegen Voedselverspilling. Dat is een samenwerkingsverband van bedrijven, overheid en wetenschap. Timmermans adviseerde ook Lidl bij deze actie. ‘Iedere supermarkt neemt voedselverspilling inmiddels serieus, heel wat anders dan vijf jaar geleden. De een doet dat met variabele prijzen, de ander met Too Good to Go. Ik denk dat het 90 procent van hun voedselverspilling gaat oplossen. De volgende stap is de consument veranderen: dat is de grootste verspiller.’

Terwijl Lidl vandaag etenswaren van 25 cent in de schappen legde, publiceerde Stichting Natuur & Milieu een onderzoek over de herbruikbaarheid van voedselverpakkingen in supermarkten. Daarbij bungelde Lidl onderaan, met een herbruikbaarheid van 30 procent. Bij Albert Heijn was 67 procent van de verpakkingen herbruikbaar. Huismerken doen het aanzienlijk beter dan A-merken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden