Bieden op servies van Saartje

In Hilversum komen vandaag duizenden rekwisieten uit tv-series onder de hamer. Veel waarde hebben de topstukken niet. Maar een certificaat van echtheid vergoedt veel....

Hij zit ronduit beroerd, de tweezitsbank in Willem III-stijl met donker houtsnijwerk van vogels en bloemen. Maar voor de liefhebber is dat geen bezwaar. Want Phil Bloom poseerde in 1967 op de bank, als eerste naakt op de Nederlandse televisie.

De geruchtmakende scène moet zorgen voor een goede prijs op de veiling van decorstukken en rekwisieten uit vijftig jaar televisiegeschiedenis, vandaag in Hilversum.

Wie zijn huiskamer altijd al wilde opluisteren met een rekwisiet uit Zeg ’ns AAA, Jiskefet of Swiebertje, kan vandaag zijn kans grijpen. De kapstok van De Cock uit Baantjer, de telefoon van dokter Van der Ploeg uit Zeg ’ns AAA, en boerenbont servies uit de keuken van Saartje uit de serie Swiebertje, allemaal gaan ze onder de hamer. Als certificaat van echtheid is op sommige van de topstukken een foto uit de betreffende serie geplakt.

‘Het belangrijkste dat we veilen, is de magie van de televisie’, zegt Jeroen Kamminga van veilinghuis Van Beusekom. ‘En emotie. Aan de ijzeren kapstok uit Baantjer valt bijvoorbeeld niet zoveel te beleven. Maar de rekwisiteur van de tv-serie wilde hem weer terug toen hij hoorde dat hij geveild zou worden. Hij was te laat.’

Het publiek tijdens de kijkdagen lijkt niet bijzonder vatbaar voor de emotie en de magie waaruit het veilinghuis munt wil slaan. ‘Wij kijken bijna geen televisie. De vissenkom van Willem Duys zegt me dus niet zo veel’, zegt Truus Sneijder.

Ze is samen met haar man naar de kijkdag gekomen om hun verzameling van tweehonderd heiligenbeelden uit te breiden. ‘De beelden die hier staan, zien er niet uit’ , aldus Sneijder. ‘De verf is eraf, er is van hot naar haar mee gesleept. En kijk deze Madonna: daar zijn de handen van een etalagepop op geschroefd.’ Een kenner van antiek staat hoofdschuddend bij een tafeltje uit de jaren vijftig, waarvan de glasplaat vervangen is door plexiglas. ‘Erg praktisch op de set maar in de huiskamer is zo’n tafeltje een monster,’ aldus de man.

Alle veilingstukken komen uit de collectie van het Nederlands Omroepproductiebedrijf (NOB). Toen NOB Decor vier maanden geleden failliet ging, besloot het moederconcern United Broadcast Facilities tot een doorstart. De helft van alle opgeslagen rekwisieten is voor de veiling geselecteerd. ‘Een groot deel werd toch niet meer gebruikt’ aldus Kamminga. ‘Programmamakers willen tegenwoordig geen gebruikte meubelen meer in hun series. Die stellen hun decors samen uit de catalogus van IKEA.’

In een van de kelderruimtes staat Matthijs Kramer een serie oude muziekinstrumenten uit te testen. ‘Die zijn geweldig voor de basisschool waar ik werk, net als het toneeldoek van heel zwaar velours.’ De meeste veilingstukken vindt Kramer echter waardeloos. Zijn oordeel over een stellingkast met verpakkingen van levensmiddelen is vernietigend: ‘Echt een serie van het type zet de container eronder en schuif de troep erin.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden