Bieber: beeldig en blanco

Justin Bieber geeft zijn uitzinnige fans een spectaculaire show in het Gelredome. Routineus vervult het 19-jarige idool zijn rol als tienerster.

Je zou zomaar kunnen denken dat je bent beland bij een recordpoging voor het Guinness Book of Records. Een teller op een videoscherm in het Gelredome telt tien minuten af en dat is het sein voor duizenden verzamelde minisirenes om op hun meest primitieve meisjesmanier uiting te geven aan hun opwinding: gillen. Zo lang, hard en hoog mogelijk.

Geen recordpoging echter, maar een diep doorvoelde liefdesbetuiging. Een snerpende serenade voor Justin Bieber, regerend koning van tienersterren en succesvol zakenman. Als de teller 00.00.00 aangeeft, verschijnt hij als hemelse boodschapper hoog boven in het stadion.

Justin Bieber is onder ons. Eindelijk. Hij is een uur te laat, maar een meisjeshart is vergevensgezind. En het moet gezegd: de entree is niet minder dan spectaculair. Bieber is gekleed in maagdelijk wit, met metallic engelenvleugels en een zonnebril. Yep, nog steeds onschuldig, seksloos en cool. Tenminste, dat imago geldt op toneel. Dat Bieber blowt, ruzie maakt met journalisten en rustig uren te laat komt voor zijn concerten, is nu even niet relevant.

In hoog tempo gaat de 19-jarige Canadese superster door de nummers van zijn album Believe. De zanger neemt geen genoegen met alleen maar indruk maken, nee, massale verbazing is iets dat gestapeld dient te worden. Dus gaat er vuurwerk af, danst Bieber met zijn dansers een catwalk op en worden videobeelden op ingenieuze wijze gecombineerd met de live-actie. Tijdens de ingetogen zomerse ballad Catching Feelings worden op de opstaande wanden van het podium onderwaterbeelden vertoond waardoor je rechtstreeks in een tropisch mega-aquarium staart. Als Biebers dansers neerstorten op het podium, plonzen ze tegelijkertijd in het water en vervolgen daar hun onderwaterballet.

Prachtig en gedisciplineerd. Vanaf het begin doet de show aan als een bouwsel van de droomarchitecten van Disney. Een fantasie met een strikt protocol waar lang over is vergaderd.

Met zoveel afleiding let je haast niet eens op Bieber de zanger. Zijn stem is nog steeds opvallend hoog, maar in de geluidsdroesem van het stadion komt Bieber alleen bij vlagen door alsof zo nu en dan de wind opsteekt.

Het maakt het moeilijk om een beeld te krijgen van Bieber als bonafide artiest. Niet alleen door het wegwaaiende geluid, ook omdat de zanger professioneel maar routineus het voorgestanste beeld van zichzelf als tienerster invult. Elke bedankje lijkt uit een draaiboek gelicht en elke persoonlijke uitspraak wordt een slogan. Als in een video-intermezzo het mediafenomeen Bieber wordt belicht - hectiek van paparazzi en pers - besluit de jonge zelfstandige met een ferm 'I Just Wanna Be Me'. Als Nike niet al 'Just Do It' had, was dat een goede geweest.

Zo voelt Bieber live. Eerder een personificatie dan een persoon, een verschijnsel dat door de multinational Bieber Inc. na marktonderzoek en beraad op de wereld is gezet. Op zich niets mis mee, maar Bieber vult dat nergens aan met iets geks, iets eigens, iets authentieks waardoor het hele concert een merkwaardige anonimiteit krijgt, die wezensvreemd is voor podiumartiesten.

In het werkelijke leven vertoont hij dan menselijke trekjes, lijkt hij zijn rol als tieneridool te ontgroeien, maar op het podium is Bieber nog steeds beeldig en blanco. Een zzp'er in dienst van zichzelf. Tijdens One Less Lonely Girl wordt een meisje het podium opgehaald en toegezongen. Ze krijgt een zedig zoentje na afloop. Voor haar is het liefde, voor hem werk.

Bieber en Anne Frank

Justin Bieber heeft een storm van kritiek over zich heen gekregen tijdens zijn bezoek aan Nederland. Hij bezocht vrijdag het Anne Frank Huis in Amsterdam en schreef bij zijn vertrek in het gastenboek: 'Echt inspirerend om hier te kunnen zijn. Anne was een geweldig meisje. Hopelijk zou ze een belieber (fan van Justin Bieber, red.) zijn geweest.'

Op internet werd Bieber afgelopen weekeinde gefileerd om zijn aantekening. Hij wordt uitgemaakt voor sukkel, harteloos ventje en kleine, verwende debiel. Volgens andere commentaren is hij 'niet lekker in zijn kop'.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden