BIDDEN ?

Hoogleraar in de koranwetenschappen S. Ates zei het gisteren zo: 'Laat christenen bidden in de moskee en moslims in de kerk.' De tijd is rijp voor toenadering, vindt hij....

Uit Prisma van de islam, begrippen van a tot z: 'Daar al-Islam en Daar al-Harb: het Huis van de Islam en het Huis van de Oorlog. Klassieke islamitische aanduidingen voor respectievelijk het deel van de wereld waar de islamitische wetten gelden, en dat deel waar dat niet het geval is.

Het werd als onwenselijk beschouwd dat moslims in de Daar al-Harb leefden, omdat daar de islamitische wetten niet werden toegepast. Al in de vroege islamitische periode werd deze strikte tweedeling van de wereld genuanceerd.'

Mohamed Junas Gaffar, bestuurslid van de Taibah-moskee in Amsterdam-Zuidoost en ondervoorzitter van de World Islamic Mission: 'Kunt u die publicatie nog tegenhouden? Het staat al in de krant? Nooit in mijn leven heb ik zoiets gehoord of gelezen. Deze man kan geen wijs heer zijn. Zijn uitspraak creëert spanning in dit land. Iedere christen zal denken: wat bezielt deze vent? Iedere weldenkende moslim zal zich afvragen: hoe kan hij dit zeggen?

Iedereen mag bidden in Gods huis, ik kan en wil niemand tegenhouden. Maar wat verboden is, is verboden. In kerken staan beelden, de islam verbiedt beelden in een gebedshuis. Logische gevolgtrekking: een moslim zal nooit in een kerk kunnen bidden, behalve als de hele kerk wordt verbouwd. We moeten respect hebben voor elkaars godsdienst. Als het goed zou zijn, zouden we kerken en moskeeën naast elkaar kunnen bouwen. Ik kan het niet geloven. Ik ga meteen de krant kopen en het interview hier bespreken.'

Piet Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond: 'De vlieger van de heer Ates gaat niet op, omdat hij de plaats waar wij God aanbidden te gemakkelijk loskoppelt van Hem die christenen aanroepen. Akkoord, Jezus zelf heeft ons geleerd dat door Zijn komst het moment daar is dat de plaats voor ons gebed mag worden gerelativeerd. Maar in dezelfde adem voegt Hij toe dat de ware aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en waarheid. Voor eenheid zijn we aangewezen op de Naam van Jezus, en niet op Abraham, de man die zelf gelovig naar de Messias uitzag. Meneer Ates, dit is geen claimen van de waarheid, maar belijden Wie de Waarheid is.'

Ellen Huidekoper, bewindsdrager van de Christengemeenschap Nederland-België: 'Op het individuele vlak kunnen christenen best samen bidden met joden, moslims of wie dan ook. Maar ik wil geen water bij de wijn doen. Ik zou niet weten hoe een gezamenlijke viering er zou moeten uitzien. De verschillen zijn daarvoor te groot.'

Frans Ootjers, voorzitter van het Interreligieus Jongeren Beraad: 'Het is juist geweldig. Samen bidden is een goede manier om met elkaar kennis te maken. Wij komen eens per maand met z'n vijftienen bijeen voor symposia, maar ook voor excursies naar een Soefi-tempel. Of een moslim neemt ons mee naar een moskee. Op grassroots level is nog veel te doen.'

Ruben Vis, secretaris van het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap: 'Het jodendom is niet zo geporteerd van oecumene, ik denk omdat het door de eeuwen heen altijd een minderheid is geweest. Dan heb je juist de behoefte om je cultuur te koesteren in plaats van te integreren. Ik kan de doelstelling van Ates begrijpen. Het is belangrijk om meer begrip voor elkaar te kweken . Het jodendom heeft al jaren een prettige samenwerking met christenen, en sinds drie maanden ook met een groot aantal islamitische organisaties. Een werkgroep gaat misschien voorstellen samen diensten bij te wonen. Maar voorlichting en uitleg zijn belangrijker.'

Dominee J. van Walsum van de Samen-op-Weg-gemeente Rokkeveen in Zoetermeer: 'Moslims en christenen hebben veel vooroordelen ten opzichte van elkaar. Je kunt niet genoeg doen om die weg te nemen, want het streven naar een betere samenleving is één van de taken van de kerk. Ik vind het dan ook goed dat christenen en moslims voor elkaar bidden, maar het getuigt van weinig respect voor de eigenheid van de religies om dat in elkaars gebedshuis te doen. Er zijn vergevorderde plannen om in onze wijk een moskee te bouwen. De kerk krijgt een grote voorlichtende rol, want er zullen buiten de kerk automatisch contacten ontstaan. Maar het houden van gezamenlijke diensten, is mij te kort door de bocht.'

Wervingstekst bij het boek Moslims en het evangelie van William J. Saal, uitgeverij Medema: 'Vandaag de dag kom je ze tegen in de winkel, of misschien zelfs als buren. Moslims zijn niet meer mensen van een andere wereld. Wat moet onze houding als christenen zijn? Moeten wij hun het evangelie verkondigen? Mogen we dat eigenlijk wel, zonder hen in hun eigenheid aan te tasten?'

Een woordvoerster van de evangelische uitgeverij Medema: 'De wervingsteksten worden altijd door een van onze medewerkers op het web gezet. Maar ik kan niet zeggen dat Moslims en het evangelie een van onze toppers is. Wij merken weinig van een toenemende belangstelling van christenen voor de islam. Onze bestseller: Gary Chapmans Vijf talen van de liefde.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden