Bibberend langs de stoeprand

Wel een wankel ding, zo'n scootmobiel. Wellicht daarom het relatief grote aantal ongelukken. Gebruikers kunnen echter les krijgen.

AMSTERDAM - Lang stond de scootmobiel van mevrouw Kriek (75) ongebruikt in de schuur. 'Ik begon al bijna te trillen als ik dat ding zag.' Twee jaar geleden reed een pizzakoerier haar aan. 'Pats, tegen het achterwiel. Ik viel nog net niet om. Sindsdien heb ik niet meer gereden.' Maar ze heeft Parkinson; nood breekt wet. Ze volgt een scootmobielgewenningstraining.


Het aantal scootmobielongelukken stijgt. Slechts de helft van de bestuurders heeft een rijvaardigheidstraining gevolgd, aldus onderzoek van VeiligheidNL. Tussen 2007 en 2011 stegen spoedeisende hulpopnames van 1.200 naar 2.000. Het merendeel van de slachtoffers viel om met de scootmobiel (70 procent). Hetzij door een aanrijding, hetzij door een botsing met een stoeprand.


Bedieningsfouten komen ook veel voor. Bestuurders vergissen zich regelmatig in de gas- en remhendel. 'Inknijpen is gas geven. Loslaten is remmen', legt ergotherapeute en scootmobieltrainster Mariska Kingma uit.


De ergotherapeuten van Woonzorgcentrum de Buitenhof in Amsterdam pleiten voor een scootmobielrijbewijs. 'Iedereen kan zo'n ding kopen en de weg op rijden, voor een scooter heb je toch ook een certificaat nodig?'


'Denk aan de voeten voorop, houd ze niet er naast. Probeer uw handen op de leuning te leggen, anders verkrampen de spieren.' Voor de steile ingang van de dagopvang staat mevrouw Kriek even stil voor een scherpe bocht. Een beetje schokkerig lukt het.


Ouderen gaan vaak zo op in het sturen dat ze het verkeer vergeten. Als Kriek de straat wil oversteken, drukt Kingma op de noodstop. 'Keek u wel naar rechts? Die zwarte auto had u volgens mij niet gezien.' 'Ik keek naar de stoeprand,' antwoordt ze.


Vooraf vraagt de scootmobieltrainster wat een deelnemer wil bereiken. Kriek: 'Ik wil weer zelf naar de dagopvang. Nu word ik drie keer per week opgehaald met het busje, dat is niks. Ook wil ik weer zelf boodschappen doen.'


Een ergotherapeut wil iemand weer zo zelfstandig mogelijk laten functioneren. Soms is die afweging lastig, vindt Kingma. 'Enerzijds gun je iemand de mobiliteit van een scootmobiel, anderzijds moet hij geen gevaar voor zichzelf en de omgeving zijn.'


Naast woonzorgcentrum de Buitenhof ligt een scootmobielparcours. De baan begint met slalommen waarbij de scootmobielsnelheid op 'slak' wordt gezet. Het parcours gaat over in gras, grind, stoepranden en hobbels. Onderweg staan verkeersborden, een stoplichtknop ontbreekt niet. 'Vaak hebben ouderen moeite om in te schatten hoe ver ze naast een stoplichtknop moeten stoppen,' zegt Kingma.


De ergotherapeuten geven proef- en gewenningslessen. Met de gemeente Amsterdam zijn afspraken gemaakt. Wil iemand via de Wet maatschappelijk ondersteuning in aanmerking komen voor een scootmobiel, dan beoordeelt de indicatiesteller of iemand een proefles op het parcours moet volgen. De ergotherapeut bepaalt of iemand bekwaam genoeg is om te rijden. 10 procent krijgt een negatief advies.


Het aantal scootmobielen steeg van 150 duizend in 2006 tot 250 duizend vorig jaar. 'Waarschijnlijk ligt het echte aantal op 350 duizend scootmobiels, vanwege gebrekkige registratie in het verleden', zegt privé-scootmobieltrainer Ed de Vries. 'De helft van de scootmobielaanvragen keurt de gemeente af. Van die groep koopt de helft er een uit eigen zak. Niet alle fabrikanten instrueren de gebruiker. En vergeet Marktplaats niet, waar scootmobiels worden doorverkocht zonder instructies.'


Na een uur is de les van mevrouw Kriek voorbij: drukke kruispunten zijn overgestoken en de dagopvang is bezocht. Binnen vraagt Kingma aan haar leerling hoe ze het vond gaan. 'Beter, ik ben minder zenuwachtig. Al vind ik het oversteken nog steeds eng. Maar ik moet niet mopperen. Gaan we volgende week naar de supermarkt?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden