Bezopen

og maar enkele weken geleden, in de hoogtijdagen van het komkommerseizoen, bloeide een aandoenlijk nieuwtje op. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) riep RTL op te stoppen met 'onzinnige zuipprogramma's' als Oh Oh Cherso.


De alcoholbranche vindt ineens dat de programma's tonen dat 'zuipen de norm is', iets waar de drankverkopers naar eigen zeggen gek genoeg niet blij mee zijn. Wat een nogal laat inzicht is, drie jaar na de eerste Oh Oh Cherso.


RTL-directeur Matthias Scholten reageerde even nuchter als huichelachtig. Toen de STIVA begon over de nog te verschijnen reality-serie Het Wilde Oosten, vond hij het knap dat STIVA al boos was zonder een seconde te hebben gezien. In die provinciale Oh Oh Cherso zou alcohol slechts een onderdeel van het programma zijn, zei hij. En: 'Het is tenslotte slecht televisie maken met dronken mensen.'


Dat bleek dinsdag op RTL5. De zender lanceerde de serie Zon, zuipen, ziekenhuis, een spin-off van het bekende procedé: jongeren op vakantie. Vol op het drankorgel. In vakantieoorden in Mallorca, Griekenland en Bulgarije volgt de camera hen op jacht naar groezelig beeld.


Op Mallorca dronk een groep jongens op straat met reusachtige rietjes uit een emmer bier. Jordi wilde zijn bijnaam laten tatoeëren. 'Op m'n reet.'


Zijn bijnaam bleek een symbool: een duim, want daar deed hij iets mee, bij de meisjes. Hij wilde naar de tattooshop, maar hij was nog kotsmisselijk van de vorige avond. Bij een putdeksel ging hij over z'n nek.


Een vriend keek lachend toe: 'Het maakt hem allemaal niet uit. Spijt heeft hij niet, geen schaamtegevoel. Geweldig. Ik ben trots op hem.'


In het Griekse Kavos was een Britse vrouw in laveloze toestand voor een kliniek gedumpt. Dokter Marijn zag haar binnenkomen, 'in een rolstoel met haar jurk opgetrokken, zonder ondergoed aan'.


In Bulgarije trof de ook al Nederlandse dokter Netteke een jongen die met z'n dronken kop van de trap was gelazerd. Er was een hap uit zijn voet genomen, aan een traptree hing nog een lapje vlees. Netteke keek in de wond. Nuchter: 'Dat witte dingetje daar is zijn achillespees.'


Een andere jongen was bij het rennen drie meter over het asfalt gegleden. Zijn hand en knie lag open. Dat gebeurt vaak als je je coördinatie kwijt bent, zei de lokale dokter. Of hij misschien gedronken had?, vroeg hij naar de bekende weg. De jongen glunderde.


Leve de lol, dankzij de drank. Medicijnen? Niet als je er niet bij mag drinken.


Het werd door RTL allemaal opgediend volgens het bekende recept van reality: een paar minuten korte flitsen, dan vijf minuten reclame, gevolgd door een samenvatting van het voorafgaande. Korrelige shots, snelle montage. En dat alles overgoten met de olijke voice-over van Jeroen Kijk in de Vegte, wiens intonatie de vette knipoog moet verklanken.


Welwillend zou je het een documentaire-light over een subcultuur kunnen noemen, bedoeld om de jongeren een spiegel voor te houden. Maar de carnavaleske toon verraadt dat het er enkel om te doen is de gekte te vieren en de dronken helden te eren.


Aan een niet meer al te heldere gast op Mallorca: 'Heb je nog wat te zeggen tegen de mensen die naar Mallorca komen?' De jongen, wankelend: 'Niet doen. Niet doen. Je gaat hier naar de klote'.


Toch nog een stichtelijk woord. Maar het bleef allemaal knap bezopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden