Bezoeker van Arena dient als melkkoe

HET MOET worden gezegd: de Arena is een imposant bouwwerk geworden dat de vergelijking met alle Europese stadions glansrijk kan doorstaan....

Nu de officiële opening van de Arena een feit is, lijken de financiële bomen tot ver in de hemel door te groeien. Nieuwe jachtgebieden zullen binnenkort worden ontgonnen teneinde gedane investeringen zo snel mogelijk terug te verdienen.

Terwijl de stadiondirectie en de huurders van de Arena overuren maken in het doorrekenen van allerlei inkomstenmodellen, kunnen de supporters zich zo langzamerhand zorgen maken over de zo luid bejubelde vooruitgang.

De nadelen van het nieuwe stadion laten zich door de euforische stemming gemakkelijk wegdrukken. Kind van de rekening dreigen degenen te worden die een bezoekje willen brengen aan de Arena. Zoals de voetbalsupporters.

Reeds in een vroeg stadium is er door de stadiondirectie per bezoeker een weelderig bestedingspatroon geprognotiseerd. Inmiddels is duidelijk geworden hoe dit in de praktijk gaat werken. Zo is besloten het contante geld te vervangen door de zogenoemde Arena-card, een doodgeboren mutant van de nog experimentele chipknip.

Niet bekend

Aangezien halve Arena's niet bestaan, zijn prijzen altijd veelvouden van 1,67 gulden (waarde van één Arena). Het spreekt voor zich dat afronding voor het gemak naar boven plaatsvindt. Dat door dit kunstmatige gegoochel de prijzen optisch aantrekkelijker lijken, is zeker geen toevallig effect.

Ondernemingen die zich wilden vestigen in het prestigieuze stadion hadden feitelijk geen andere keus dan het accepteren van deze gang van zaken. Zelfs een bedrijf als McDonalds, dat de uniformiteit toch hoog in het vaandel voert, heeft concessies moeten doen. Met als gevolg dat de prijzen in de Arena een stuk hoger uitvallen dan in de andere vestigingen van deze hamburgerketen.

De achterliggende gedachte van de door het stadion gepropageerde American style is natuurlijk gericht op het binnenhalen van zoveel mogelijk pecunia. Het aangeboden amusement moet bezoekers zo lang mogelijk in het stadion houden.

Ook de huurders van het stadion zijn geïnfecteerd met de American style. Zo durft de organisatie van de Amsterdam Marathon een startgeld van zeventig gulden te vragen, omdat start en finish in de schaduw van de sporttempel zijn gesitueerd. En dat voor een marathon met een bedenkelijke reputatie.

De voetbalclub Ajax hakt al wat langer met het commerciële bijltje. En dat zullen de fans weten ook. Sinds jaar en dag was de Open Dag, zoals een Open Dag betaamt, gratis toegankelijk. Vanaf heden is gebroken met deze traditie, en wordt dertig gulden entree gevraagd.

Aan de officiële opening van het stadion hing zelfs het schandalige prijskaartje van tachtig gulden per bezoeker. Bij navraag verschuilt de club zich pijlsnel achter de verhuurder, de Arena. Dat kunnen straks nog leuke een-tweetjes worden.

Te vrezen valt dat de toegangsprijzen voor de wedstrijden van de Champions League recordhoogten zullen gaan bereiken. Supporters rest weinig anders dan zich als melkkoe te laten misbruiken.

Natuurlijk hoop ik dat Ajax en de Arena grootse successen zullen vieren, maar ik hoop ook dat men zich ervan bewust is dat de alsmaar oprukkende commercie menigeen behoorlijk begint te irriteren. Op de langere termijn bestaat het gevaar dat de club zich hierdoor zal gaan vervreemden van zijn supporters.

Ronald Pieloor

De auteur is al twintig jaar houder van de seizoenskaart van Ajax (F-side).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden