Weblog

'Bezoeker Spelen is aangewezen op Olympisch buffet. En dat kost wat.'

Bezoekers van de Olympische Spelen mogen slechts een heel beperkte hoeveelheid aan voedsel meenemen, uit angst voor terroristische aanslagen. De rest kunnen ze ter plaatse kopen, zoals bij de McDonalds-kathedraal. Maar dat kost wel wat, schrijft correspondent Patrick van IJzendoorn.

Bezoekers kijken naar de opbouw van het Olympische park in Londen. Beeld null
Bezoekers kijken naar de opbouw van het Olympische park in Londen.

Het is een oer-Engels zomergezicht: een metrogangpad vol picnickmanden en koelboxen. Als de trein naar Wimbledon rijdt wordt er getennist en als St John's Wood of The Oval op de route ligt, spelen de Engelsen een cricketwedstrijd. Tijdens de Olympische Spelen, echter, zullen picknickliefhebbers zonder toebehoren de ondergrondse naar Stratford moeten nemen. Een broodje kaas en een appel kunnen nog net mee naar het stadion, maar voor de rest is de bezoeker aangewezen op het Olympische buffet.

Bestek
Bij de toegangspoortjes zullen de toeschouwers te maken krijgen met luchthaven-achtige controles. Uit angst voor terroristische aanslagen zijn gevulde drankflesjes van meer dan 100 ml verboden, alsmede een 'excessieve' hoeveelheid eten, al is nog niet duidelijk wat daar precies onder verstaan wordt. Bestek is al helemaal uit den boze. Volgens de organisatie is er bij de stadions volop eten en drinken verkrijgbaar, van een welhaast ramsayaans niveau en dat tegen een 'gereduceerd' tarief.

Zo kost een reep chocolade 1,23 euro, een flesje water 1.97, een bekertje koffie 2.95, een softijsje 3.07, twee zakjes azijnchips 3,70, een pakje vruchtenyoghurt 4,68, een glaasje huiswijn 6.40, een hotdog 7,27, een kipsalade 7,40 euro en een sushi 10.45. Wie geld wil besparen kan een leeg flesje meenemen om deze gratis te vullen bij de watertanks. Volgens sceptici hebben de stricte veiligheidsmaatregelen meer te maken met commercie dan met veiligheid. Bezoekers kunnen alleen contant of Visa-card betalen; rivaliserende creditcards zijn niet welkom.

McDonalds-kathedraal
Op het terrein verrijst ook een McDonalds-kathedraal, met 1500 zitplaatsten de grootste vestiging ter wereld. Het Amerikaanse fastfoodconcern, sinds 1976 sponsor van de Olympische Spelen, verwacht één op de tien bezoekers te gaan bedienen. Volgens Britse medici is het niet gepast dat een verkoper van friet, hamburgers en milkshakes zo prominent aanwezig is tijdens een sportfestijn.

Wie denkt te gaan picknicken voor het grote beeldscherm in het Olympisch Park, is nog niet uit de kosten want de organisatie heeft besloten beeldschermkaartjes te gaan drukken. Ook voor sportevenementen die gratis zouden zijn, moet toch worden betaald, zoals het bekijken van de wielertijdrit in het park van Hampton Court Palace en de beklimming van Box Hill tijdens de wegwedstrijden.

Volgens de organisatie is het drukken van extra entreebewijzen een manier om aan de belangstelling tegemoet te komen.

Patrick van IJzendoorn is correspondent van de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden