Bezoek aan betalende website levert paar centen en muisarm op

Zoekmachine tracht bezoek weg te lokken bij Google met klinkende munt...

Van onze verslaggeefster Heleen van Lier

AMSTERDAM Geld verdienen door vragen te stellen aan een zoekmachine op internet – dat klinkt te mooi om waar te zijn. Toch is de Nederlandse zoekmachine Vinden.nl op deze prestatiebeloning voor zijn gebruikers overgegaan.

De website heeft zich aangesloten bij het spaarprogramma EuroClix. Deze online variant op de Airmiles beloont zijn ‘abonnees’ voor iedere muisklik. Maar rijk zullen de klanten niet worden.

Een internetter kan maximaal 25 spaarpunten per maand verdienen met zoeken. Om aan dit puntenaantal te komen, moet hij tweehonderd zoekopdrachten invoeren. Als een spaarder duizend punten heeft verzameld, krijgt deze een tientje op zijn rekening. Het kost dus ruim drie jaar voor je een tientje bij elkaar hebt ‘gezocht’. De punten verlopen na twee jaar.

Van het zoeken moet je het dus niet hebben. Directeur/oprichter van Vinden.nl, Jan-Willem Tusveld, geeft dit toe: ‘Het zijn vooral de extra’s, zoals het installeren van een toolbar in je webbrowser, waarmee je 200 extra punten verdient, die aantikken’. Vinden.nl wil met deze actie vooral de strijd om de Nederlandse zoeker aangaan met Google, die nu nog zeker 90 procent van de Nederlandse zoekopdrachten verwerkt.

EuroClix is, net als GeldRace, MoneyMiljonair, Ipay, CashBar en vele andere online spaarprogramma’s, een marketingtool waarbij de consument beloond wordt voor zijn consumentengedrag. Leden van dergelijke sites sprokkelen punten bij elkaar door op banners te klikken, via aangesloten websites aankopen te doen, mee te doen met spelletjes of deel te nemen aan marktonderzoeken met vragen over alcoholproblemen, dwangneuroses en seksueel overdraagbare aandoeningen.

Het geld dat Vinden.nl via EuroClix aan de leden uitbetaalt, komt uit de extra advertentie-inkomsten die de zoeksite hoopt te verdienen met meer bezoekers. ‘Het is een nieuwe manier van marketing’, aldus Tusveld. Eentje waarbij de consument aan een dienst of product gebonden wordt, omdat hij er zelf rijker van wordt.

EuroClix betaalt tegenwoordig wekelijks circa 30 duizend euro uit aan de 22 duizend deelnemers. Sinds de oprichting in 1999 is ruim 2 miljoen euro uitbetaald aan de leden, geeft de teller op de website aan. Volgens mededirecteur Bart Pluis van EuroClix verdienen sommige zeer actieve gebruikers tot 500 euro per maand.

Hoeveel tijd deze zeer actieve gebruikers kwijt zijn aan het verzamelen van punten weet Pluis niet. Wel heeft het bedrijf naar eigen zeggen plannen om het kliksparen ook op veel bezochte websites te introduceren. Zo kan ook de luiere consument al klikkende een appeltje voor de dorst verdienen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden