Bezint eer ge begint met een print, of koop gewoon een trui zonder een tekst erop

Stefanie Bottelier schrijft wekelijks over mode.

Stefanie Bottelier

Wie wel eens heeft geprobeerd een sweater te kopen zónder een tekst erop weet dat dit een lastige queeste is. Er moet blijkbaar een boodschap op een trui staan. Dat kan simpelweg het merk zijn en dat is toch wel de meest geslaagde mode-mindfuck aller tijden: betalen om reclame te mogen maken. Daarnaast zijn er de andere teksten, variërend van lollig, tot politiek, tot actueel, of een combinatie daarvan. En natuurlijk zijn er populaire holle frasen zoals 'Friyay' of 'Yasss.' Het rondlopen met een tekst op de borst is als koorddansen: een kwestie van een haarscherpe balans waarbij het niet altijd goed gaat. Vorig jaar wilden we bijvoorbeeld massaal het Dior T-shirt met daarop de van schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie geleende tekst 'We should all be feminists.' Omdat voor velen van ons de prijs van ongeveer 600 euro wat te gortig was (die verdomde pay-gap ook), werd er uitgeweken naar veel goedkopere kledingketens, die als een haas hun winkels vol hadden gehangen met tops met vergelijkbare slogans. 'Girl Power,' 'The future is female,' '#Feminist;' ze vlogen de winkel uit. Op zich grappig, vijf jaar geleden had je waarschijnlijk nog niet één tienermeisje kunnen bewegen zichzelf via haar kleding te outen als feminist, nu waren het ineens allemaal mini-Gloria Steinems. Het wrange was alleen dat veel van die 'feministische' kledingstukken in elkaar zijn gezet door onderbetaalde en overwerkte vrouwen in lagelonenlanden. Niet bepaald erg feministisch.

Een beetje nadenken over de boodschap waar je de hele dag mee rondloopt kan dus geen kwaad. In het geval van inspringen op de actualiteit is naast voorzichtigheid vooral snelheid geboden. Recent praktijkvoorbeeld: twee dagen na de 'stable genius' tweet van Trump waren op amazon.com al sweatshirts te koop met die tekst. De verleiding was groot om stante pede zo'n trui in te checken, want hilarisch toch? Drie weken later is die tekst echter al voor zo veel grappen gebruikt dat de lol er wel af is, en is de enige genius degene die meteen die truien had laten bedrukken. Bezint dus eer ge begint met een print, of koop gewoon een 'lege' trui. Die zijn er gelukkig ook nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden