Bewoners vrezen ramp na bijna-ongelukken met Russische vrachttoestellen Meerssen is stuntpiloten in Iljoesjins zat

Stuntvliegers zijn het, brokkenpiloten die met moeite hun krakkemikkige toestellen van de grond krijgen. Meerssen is boos en geen inwoner wil de vluchten met de Russische vrachtvliegtuigen nog bagatelliseren....

ANDRE LAMMERSE

Van onze correspondent

André Lammerse

MAASTRICHT

Of er vorige week vrijdag een bijna-ramp gebeurde in Meerssen, laat zich moeilijk raden. Precair was het wel. De Russische gezagvoerder van de zwaar beladen Iljoesjin (190 ton) sleurde bij het opstijgen de baanverlichting mee en had vijftien meter gras nodig om van de grond los te komen. Vervolgens scheerde het toestel met oorverdovend lawaai over de daken van Meerssen. Dat laatste gebeurt bijna dagelijks in de gemeente, maar doorgaans bungelen geen markeringslichten van Maastricht-Aachen Airport onder de toestellen.

Afgelopen maandag was het weer raak. Opnieuw ging er een Iljoesjin in de fout door vierhonderd meter lager te vliegen dan door de verkeerstoren was aangegeven. De twee voorvallen worden door de Luchtvaartpolitie onderzocht. De Meerssenaren die de toestellen gemiddeld twee keer per dag zien overkomen, hebben alle reden te twijfelen aan de deskundigheid van piloten. De fractie van GroenLinks in de Tweede Kamer doet dat ook. Zij heeft minister Jorritsma om opheldering gevraagd.

De problemen met de Iljoesjin-vrachtvliegtuigen spelen al langer. Vorig jaar kwam de gemeente Meerssen in opstand tegen de laagvliegende, met sigaretten volgepakte toestellen. Het zijn bulderende machines, met een omvang van een jumbojet, die het stucwerk soms spontaan doen loskomen. Nieuw is dat de Russische piloten de afgelopen tijd wat steekjes laten vallen. Zeven weken geleden blies een laagvliegende Iljoesjin vijftien reflectoren van de startbaan weg.

E. Maessen, een vliegtuigspotter die pal onder de vliegroute woont, omschrijft de piloten als 'luchtcowboys', van wie hij vermoedt dat ze soms met een slok op achter de stuurknuppel plaatsnemen. 'Ik heb een kennis die werkt wel eens zwart op het vliegveld. Hij zegt dat je de bierflessen en andere rotzooi in die toestellen kunt zien rondslingeren. De leidingen worden met isolatietape bij elkaar gehouden. '

Bij het raam heeft Maessen een scanner staan. Daarmee luistert hij de gesprekken af tussen de verkeerstoren en vliegtuigen. Wat hem is opgevallen, is dat de piloten uit de voormalige Sovjet-Unie het Engels (de voertaal in de luchtvaart) niet goed machtig zijn. 'Laatst zegt de verkeersleider: doorrijden naar het einde van de baan en sla links af voor de handling. Voordat die piloot dat begreep, was er al weer bijna een ander toestel geland.' Verkeersleider P. de Melinne van Eurocontrol bevestigt dat: 'Voor piloten uit die contreien moet je je instructies vaak herhalen.'

Maessen en ook andere bewoners van Meerssen-West kunnen talloze anekdotes opdissen over de capriolen van de Russische vrachtvliegtuigen. Maessen: 'In maart kwam er een naar beneden en we dachten: die redt het niet. Dat hele toestel hing scheef, toen zwenkte hij weer naar rechts. Voor het eerst in twintig jaar heb ik toen de klachtentelefoon gebeld.'

Zijn vrouw: 'Het is doodeng soms. Het lijkt wel of die toestellen te zwaar zijn. Als je in de tuin zit, trekt er een grote schaduw over je heen en moet je je vingers in je oren stoppen. Je botten trillen er van.'

Het vliegveld zelf spreekt na het verdwijnen van de baanverlichting van een 'ernstige vergissing' van de gezagvoerder 'die hij nooit had mogen maken'.

Om de overlast te beperken, is de piloten een instructie meegegeven (in het Russisch) waarin wordt verzocht voortaan zo snel mogelijk op te stijgen en te klimmen. 'De Russen hebben andere normen, denken minder aan de omgeving. Ze hebben de neiging om heel traag te klimmen. We hebben ze uitgelegd dat dat hier niet kan', aldus luchthavenwoordvoeder R. Becx.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden