Bewindvoerders van CTA dagen gemeente Amsterdam voor rechter

De bewindvoerders van het overslagbedrijf CTA willen de gemeente Amsterdam via de rechter dwingen mee te werken aan het overlevingsplan voor het in surséance verkerende havenbedrijf....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Hoewel de gemeente Amsterdam tien jaar geleden de loodsen voor ongeveer 17 miljoen gulden verkocht aan CTA, beweert de gemeente nog steeds juridisch eigenaar te zijn. Volgens bewindvoerder mr J. Dingemans heeft de gemeente bij de verkoop eind 1984 verzuimd het eigendom van CTA te vestigen in de vorm van 'het recht van opstal'. Het achterwege laten van deze juridische handeling is volgens Dingemans een daad van onbehoorlijk bestuur.

Het verkopen van de loodsen aan de gemeente is een van de belangrijkste onderdelen van het reddingsplan. De gebouwen zijn het enige vermogensbestanddeel van het noodlijdende bedrijf. De houding van de gemeente kan voor CTA desastreuze gevolgen hebben. Momenteel kan CTA zich op kasbasis een week of twee draaiende houden.

Een woordvoerder van de gemeente reageert verbaasd op de aantijgingen van CTA. Hij zegt dat het gemeentelijke havenbedrijf gedurende de afgelopen weken diverse gesprekken heeft gevoerd met de bewindvoerders. Deze gesprekken waren van constructieve aard. Maar om nu na elf jaar de gemeente te beschuldigen van onbehoorlijk bestuur, getuigd van weinig inzicht in de gang van zaken van hun kant.'

Vrijdag doen de bewindvoerders een laatste poging de gemeente tot andere gedachten te brengen. Zij zullen anders in kort geding eisen dat de gemeente de koopsom vermeerderd met rente terugbetaalt. Overigens gaan de bewindvoerders er nog steeds van uit dat het bedrijf in afgeslankte vorm kan voortbestaan.

Met de vervoersbonden bestaat een grote mate van overeenstemming over de manier waarop. Om dit jaar een positief resultaat te behalen moet het personeel met ruim twintig mensen worden ingekrompen tot 150 man. Voor 1996 denken de bewindvoerders aan een personeelsbestand van 85 man.

Dat aantal is sterk afhankelijk van de mogelijkheid nieuwe lading aan te trekken. Volgend jaar maart verdwijnt een consortium van rederijen (Hapag Lloyd en Nedlloyd), dat jaarlijks goed was voor 50 duizend containers in de Amsterdamse haven.

De aandeelhouders Nedlloyd en Internatio-Müller hebben volgens Dingemans inmiddels toegezegd onder voorwaarden en binnen bepaalde grenzen mee te willen werken aan een sociaal plan. Om die reden ziet de Vervoersbond FNV, die de concerns verwijt CTA 'te hebben leeggeplunderd', voorlopig af van het voeren van acties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden