Bewijs stapelt zich op voor gelijk van 'leugenaar' Hersh

Waarheid dood Osama bin Laden

Pulitzerprijswinnaar Seymour Hersh zou een fantast, een complotdenker of seniel zijn. Zijn artikel over de 'leugens' rond de dood van Osama bin Laden kwam hem op scepsis en hoon te staan, maar uit oude en nieuwe berichtgeving lijkt duidelijk te worden dat hij niet zomaar iets uit zijn duim gezogen heeft.

Seymour Hersh is een Amerikaanse onderzoeksjournalist. Foto An-Sofie Kesteleyn / de Volkskrant

De officiële lezing luidt dat Bin Laden in mei 2011 werd gevonden na jaren inlichtingenwerk door de CIA, die een koerier had gevolgd naar een huis in Abbottabad, Pakistan. Daar werd hij door Amerikaanse mariniers gedood, zonder medeweten van de Pakistanen - die niet wisten waar hij verbleef. Zijn lijk kreeg een zeemansgraf. Hersh schrijft in de London Review of Books dat het Witte Huis heeft gelogen over vrijwel alle details van die operatie.

1. Pakistan wist alles

De Pakistaanse inlichtingendienst ISI had Bin Laden in 2006 opgepakt en ondergebracht in Abbottabad, schrijft Hersh. Saoedi-Arabië zou zijn opsluiting hebben betaald. Pakistan moest hem verborgen houden, zodat de VS niets te weten zouden komen over banden tussen Riyadh en Al Qaida.

Dat is geen nieuwe claim. Een week na de dood van Bin Laden meldde oud-CIA-analist Larry Johnson op zijn weblog No Quarter gehoord te hebben dat de ISI Bin Laden verscholen had. Ook zou de VS hebben geweten dat 'sleutelfiguren in Saoedi-Arabië geld stuurden naar Pakistan om Osama uit het zicht te houden.'

Een dergelijke bewering deed ook Raelynn Hillhouse, een gezaghebbende Amerikaanse analiste, in augustus 2011 op haar weblog The Spy Who Billed Me. Pakistan zou door de Saoedi's betaald zijn om Bin Laden opgesloten te houden. Nadat de VS zijn schuilplaats hadden ontdekt, zouden ze Pakistan onder druk gezet hebben mee te werken aan de operatie waarbij hij werd gedood - hetgeen strookt met Hersh zijn verhaal.

Ook Pulitzerprijswinnares Carlotta Gall kreeg in 2012 soortgelijke informatie in handen. 'Volgens een ISI-bron had de dienst een speciaal bureau voor het werk met Bin Laden. Het opereerde onafhankelijk en werd geleid door een officier niet aan zijn superieuren hoefde te rapporteren', schreef ze vorig jaar in de New York Times. 'De hoogste militaire bazen wisten ervan.' NBC News bevestigde maandag eveneens dat Pakistan wist van de verblijfplaats. Drie anonieme bronnen meldden dat 'ISI-elementen wisten van Bin Ladens aanwezigheid in Abbottabad.'

2. Pakistaanse informant

De Amerikanen zijn die verblijfplaats te weten gekomen door een ISI-medewerker, schrijft Hersh. In ruil voor een groot deel van de beloning van 25 miljoen dollar zou hij hen gewezen hebben op de schuilplaats - hetgeen in augustus 2011 ook al gemeld werd door Hillhouse. De man zou volgens Hersh met zijn familie naar de VS zijn gebracht.

NBC meldde dat de VS bij de zoektocht naar Bin Laden inderdaad zouden zijn geholpen door een ISI-informant. Die voorzag in 'vitale informatie', maar had niet de verblijfplaats prijsgegeven. De CIA zou de man een beloning betaald en geëvacueerd hebben uit Pakistan. 'Het officiële verhaal is zo geconstrueerd dat de identiteit en het bestaan van die informant beschermd wordt. Hij wist wie binnen de Pakistaanse overheid op de hoogte waren van het verbergen van Bin Laden', meldt een bron. Het Pakistaanse dagblad The News International stelde dinsdag dat de Amerikanen diens schuilplaats wel te weten zijn gekomen door een ISI-informant. Het zou gaan om oud-brigadegeneraal Usman Khalid, die inmiddels met zijn familie in de VS zou verblijven.

Pulitzerprijswinnares Gall schrijft dinsdag in de New York Times dat ze vorig jaar had vernomen dat het 'inderdaad een ISI-brigadegeneraal was die heeft verteld waar Bin Laden ondergedoken zat.' Ze besloot dat niet te publiceren: 'Het zou moeilijk worden om dat in de VS bevestigd te krijgen, vooral omdat de informant vermoedelijk in een getuigenbeschermingsprogramma zat.'

Foto anp

3. Lichaam Bin Laden

Het lijk van Bin Laden werd door de mariniers meegenomen in een helikopter. Tijdens de vlucht terug zouden 'sommige lichaamsdelen uitgegooid zijn boven de Hindu Kush-bergen', schrijft Hersh. De VS zouden van plan zijn geweest te claimen dat hij was omgekomen bij een drone-aanval, maar moesten dat laten varen nadat bij de operatie één van de twee helikopters crashte.

Dat stelde Hillhouse ook in 2011: 'De beoogde cover story was een drone-strike in Pakistan, maar dat plan mislukte toen een helikopter neerstortte.' Aan nieuwssite The Intercept vertelt ze dinsdag dat een bron haar destijds meldde dat het lichaam inderdaad uit de helikopter zou zijn geworpen. Ze zou de bewering niet hebben opgeschreven omdat ze die niet kon bevestigen.