Bewakers KLM in het geheim opgeleid

De Koninklijke Marechaussee heeft in een geheim project tien medewerkers laten opleiden tot gewapende bewakers in vliegtuigen. In Duitsland en Israël hebben zij zware en kostbare antiterrorismecursussen gevolgd....

Het was de bedoeling dat de marechaussee in burger zou gaan meevliegen op KLM-vliegtuigen. De KLM, die daarop meermalen bij het kabinet had aangedrongen, twijfelt echter plotseling over de inzet van de sky marshalls. Zowel bij het ministerie van Justitie als bij de Koninklijke Marechaussee heeft dit tot grote ergernis geleid.

De met een vuurwapen bewapende marechaussees moeten optreden als een terrorist de macht over het vliegtuig wil overnemen. Ze reizen incognito en hebben geen vaste stoel. Op die manier zal niemand van de passagiers met zekerheid kunnen zeggen of een sky marshall aan boord is. De verwachting is dat hiervan een preventieve werking uitgaat.

Na de aanslagen op 11 september 2001 in de Verenigde Staten vroeg de KLM het kabinet om bewakers aan boord . De extra veiligheidsmaatregel kon de KLM een voorsprong geven in de slag om de luchtreiziger.

Het ministerie van Justitie stemde in met een proef. De Koninklijke Marechaussee, die op Schiphol al een belangrijke taak heeft bij de beveiliging van de luchtvaart, werd de meest geschikte organisatie gevonden om de gewapende bewakers te leveren. Terwijl de eerste tien sky marshalls al geruime tijd klaar staan, blijkt de KLM ineens minder enthousiast over een proef.

Voorzitter Henk de Vries van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) bevestigt dat er tussen het ministerie van Justitie en de KLM een discussie is opgelaaid over de vuurwapens van de marshalls.

De VNV is voorstander van inzet van de bewakers, maar wil geen schietpartijen aan boord. 'Kogels kunnen in het toestel technische problemen veroorzaken', zegt De Vries, die KLM-gezagvoerder is op een Boeing 737. Hij wijst op het risico dat terroristen het vuurwapen afnemen. Een andere bewapening kan volgens hem ook effectief zijn.

Andere discussiepunten tussen KLM en Justitie zijn de criteria voor het gebruik van geweld door de bewaker, de juridische verantwoordelijkheid voor diens optreden en de vraag wie de marshalls betaalt.

Het ministerie van Justitie wil slechts kwijt dat alles klaar is voor de proef en dat met de KLM nog de laatste puntjes op de i moeten worden gezet. KLM-woordvoerder Bart Koster ontkent de hele voorgeschiedenis. Hij zegt dat de zaak pas speelt sinds de Amerikanen vorige maand hebben geëist om marshalls te laten meevliegen op vluchten van en naar de Verenigde Staten. De luchtvaartmaatschappij wacht op concrete invulling van die eis, aldus Koster.

De Koninklijke Marechaussee verwijst voor commentaar naar het ministerie. De Marechausseevereniging, een belangenorganisatie, wil zo snel mogelijk duidelijkheid over de proef, opdat het personeel weet waar het aan toe is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.