Bewaker van het Glazen Huis

AMSTERDAM - De radiodj's van 3FM zitten tot Kerst opgesloten in het Glazen Huis, voor de tiende editie van Serious Request. Zendermanager Wilbert Mutsaers bewaakt de balans van de inzamelingsactie voor het Rode Kruis: niet te somber, niet te vrolijk.


Dit jaar staat de glazen studio op het Wilhelminaplein in Leeuwarden, met de dj's Coen Swijnenberg, Paul Rabbering en Giel Beelen in de etalage. Het lijkt een doorlopende improvisatie, maar de presentatoren staan buiten zicht onder strakke regie.


Zendermanager Wilbert Mutsaers, verantwoordelijk voor het Glazen Huis: 'Ik praat met de camerajongens. Wat ga je filmen? Niet alleen jonge meiden, maar een dwarsdoorsnee van de mensen die op het plein staan. Als een beller in een marketingpraatje schiet, hoor je al snel de eindredacteur roepen: afronden! Anders krijg je pijnlijke radio.'


Serious Request is uitgegroeid tot een imperium voor het goede doel, met reportages uit Afrika, radio, televisie en internetprogramma's, concerten en geldinzamelingsacties door heel Nederland. Ieder jaar worden nieuwe onderdelen bedacht, andere verdwijnen. De balans is essentieel, zegt de zendermanager. 'Het mag leuk zijn, maar je moet het uiteindelijke doel niet uit het oog verliezen.'


Mutsaers maakt de keuzes met een productieteam en alle 3FM-dj's. Ieder jaar wordt na afloop uitgebreid geëvalueerd, mét de uitslagen van luisteraarsonderzoeken. 'Je hoort dan of iets werkt en of de inhoud beklijft. Zo waren we bang dat het onderwerp van 2010, kinderen die een ouder aan hiv verloren hadden, te abstract was. Luisteraars bleken dat na drie maanden net zo goed te kunnen reproduceren als een overzichtelijk thema als malaria.'


Het onderwerp van dit jaar is 'Let's clean this shit up'. Met zeep en schoon water wil het Rode Kruis kindersterfte door diarree tegengaan. Misschien geen sexy thema, erkent Mutsaers, maar wel belangrijk. 'We denken goed na hoe we zo'n onderwerp gaan vertalen. Niet iedere luisteraar is blij met dat 'shit' in de titel, maar we willen juist reacties losmaken.'


'We maken ontregelradio', zegt Mutsaers. Een emotionele reportage van Eric Corton vanuit Burundi kan zo overgaan in een grap. 'Dat is niet altijd makkelijk, maar onze dj's zijn het gewend. Net zoals ze goed kunnen omgaan met moeilijke bellers. Soms hoort Giel dan de redacteur in zijn oortje, of hij de beller nog wil. Maar meestal kan hij het zelf goed afhandelen.'


De opkomst van sociale media heeft niet geleid tot grote aanpassingen van Serious Request. 'De basisgedachte blijkt nog steeds te werken. Ieder jaar halen we meer geld op. Het gaat gewoon om drie dj's in een bouwkeet, die aandacht vragen voor een probleem en geld ophalen voor het Rode Kruis.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.