Bevlogen

Zondag reed ik opnieuw, maar later dan als vroege VARA-vogel, naar een radiostudio. Langs de minst romantische, maar snelste weg: de A1. No way: afslag geblokkeerd. Via de A37 werd de nietsvermoedende automobiliste dwars door een uitgestorven maar stoplichtrijk Hilversum geleid. Verblind door adrenaline doorkliefde zij bijna de slagboom van het Mediapark, (een iets te genoeglijke benaming voor dit ongastvrije industrieterrein) .


In het VPRO-programma O.V.T. mag ik af en toe Nelleke Noordervliet, die in New York verblijft, vervangen met een column. Andere zondagen is de beurt aan Philip Freriks. Tegenwoordig is de charismatische ex-nieuwslezer met zijn gevoileerde stemgeluid een soort artiest, of verwar ik hem nu met omnitalent Ivo Niehe?


Zich verspreken doet Freriks allang niet meer. En zeker niet voor de radio. Ik ook niet; want ooit was ik omroepster, een prachtvak dat ik heb geleerd van Netty Rosenfeld (¿), radio-en televisievrouw uit lang vervlogen tijden 'met goud in haar keel'. Nog verschiet ik van kleur als ik terugdenk aan een van mijn eerste omroepsessies. Het betrof het pianoconcert KV 488. 'Van Maurizo Pollini.'!! En het desbetreffende orkest stond volgens de omroepster-in spe onder leiding van: 'Wolfgang Amadeus Mozart'. O, dat ontzette gezicht van mijn leermeesters naast me in de omroepcel, daarna die ruimhartige lach waardoor ik helemaal niet meer wist waar ik me moest bergen.


Nu heeft de VPRO een grotere ruimte ter beschikking. Om een tafel schaarde zich een heterogeen gezelschap met aan kop de sec-gevooisde presentatoren Michal Citroen en Jos Palm. Carla Boos, de lelieblanke eindredacteur van de vijfdelige televisieserie De Slavernij, zat aan mijn ene en Leo Balai, een eh, koffiegekleurde historicus, tevens auteur van het boek Het slavenschip Leusden, aan mijn andere kant. Zij sprak zo bevlogen, hij zo genuanceerd over dit beladen onderwerp dat ik dezelfde avond heb gekeken. Met plezier, nou ja plezier...


Voor een ander item had een jongere oudere postgevat. Hij leek op Reinbert de Leeuw, maar bleek met zijn handen heel andere dingen te doen dan pianospelen en dirigeren. Misschien op iets minder ingrijpende wijze dan hem per abuis werd toegedicht: 'Peter Leusink, gynaecoloog', maar toch wel af en toe; hij is huisarts/seksuoloog. De Nederlandse Verening voor Seksuologie (NVVS) bestaat sinds 16 september 30 jaar, vandaar. Daarom nam - telefonisch - ook deskundige Maria Schopman van Radio Romantico deel aan het gesprek. Het gezelschapje ginnegapte binnensmonds, zoals bijna iedereen nog steeds doet als seks in het geding is. Vooral bij een oud fragment waarin een jongeman jeremieerde dat zijn vrouw er, sinds de baby, 'niets meer aan vond'. Alleen hand-en spandiensten konden haar nog enigszins bekoren, maar, zei hij op klaaglijke toon, dat ging zo moeilijk omdat hij tijdens de geslachtsdaad altijd op beide handen steunde.


Met dit beeld in gedachten reed ik terug naar Amsterdam, waar mij, op Weesperzijde 94, beduidend mooiere beelden onder ogen zouden komen. Op de fototentoonstelling van Jutka Rona: De Onverwachte Blik. Vanaf elke foto kijkt iemand je aan, maar in zichzelf verzonken: een kind, meerdere mensen, een hondje, de koningin. Jessica Voeten opende de middag. Tussen haar mooie zinnen is het moeilijk kiezen: '- de stille momenten waarop het brein afwacht, een pauze neemt'. Nog moeilijker was het kiezen uit de meer dan zestig foto's. Dat hoefde ook niet, behalve als je er een wilde hebben. Die zag ik: die foto waarop de jonge Beatrix, met Claus en profil aan haar zijde, ons aankijkt. Mij aankijkt, want als de tentoonstelling is afgelopen gaat ze mee naar huis. Door haar ogen schemert de blik van die andere koningin, fotografe Jutka Rona.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden