Betuwelijn

De grote commotie die is ontstaan over de hoge kosten van de Betuwelijn hebben tot hoongelach geleid in steden als Antwerpen en Hamburg....

Brussel Herman Vermeer VVD-lid Transportcommissie Europees Parlement

Het is betreurenswaardig dat de kosten van de Betuwelijn de pan uit zijn gerezen, maar er hangt een prijskaartje aan grote kunstprojecten zoals tunnels, verzonken bakken en viaducten. In Nederland heeft men geprobeerd het bedrijfsleven bij de Betuwelijn te betrekken. Dit liep op een fiasco uit, om de simpele reden dat schippers ook niet betalen voor de vaarwegen en de chauffeurs meestal ook geen bijdrage leveren aan het gebruik van de weg. Waarom zou het bedrijfsleven dan betalen voor vervoer over het spoor?

Een parlementaire enquête over de begroting van de Betuwelijn vind ik gerechtvaardigd als dit leidt tot een leermoment, waardoor tekorten bij toekomstige grote infrastructurele projecten voorkomen kunnen worden. Pleiten voor uitstel van de Betuwelijn berust op kortzichtigheid, want hiermee spelen we steden als Antwerpen en Hamburg in de kaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden