Betuwelijn wordt veel te goedkoop verhuurd

Spoorbeheerder ProRail vraagt veel te weinig geld voor het gebruik van de Betuwelijn en het gewone spoornet. Daarmee bevordert het staatsbedrijf oneerlijke concurrentie en overtreedt het de wet....

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

Goederenvervoerders hoeven in 2007 slechts 1,15 euro per kilometer te betalen voor het gebruik van het Nederlandse spoor, ongeacht het gewicht en de lengte van de trein. Dat blijkt uit de overeenkomst dat ProRail vrijdag heeft gesloten met de BRG, de branchevereniging van railvervoerders.

Dit vaste tarief van 1,15 euro is in strijd met de Europese mededingingswetgeving. Die vereist dat spoorbeheerders alle werkelijke kosten doorberekenen.

Aangezien zware treinen meer slijtage veroorzaken aan het spoor, moet voor hen een hoger tarief gelden. Voor een trein van 1100 ton is dat 2,5 euro per kilometer, in plaats van 1,15 euro.

Door dit lage tarief wordt het wegverkeer, de binnenvaart en de luchtvaart onevenredig benadeeld.

ProRail geeft toe dat de afgesloten overeenkomst in strijd is met de wet en verwacht dat de Nederlandse Mededingsautoriteit een boete zal opleggen. ‘We hebben ons best gedaan om het NMa-proof te doen, maar dat is helaas niet gelukt’, zegt de woordvoerster. ‘Wie de boete moet betalen? Ik heb geen idee.’

ProRail wil tussen 2008 en 2011 alsnog hogere tarieven rekenen voor zwaardere treinen. Maar de BRG vindt dat onacceptabel. ‘Daar is het laatste woord nog niet over gezegd. We doen juist ons best om treinen zo zwaar mogelijk te maken, want dan verdienen we meer geld. Als we dat niet langer kan komen we in een bedrijfseconomisch ongezonde situatie terecht.’

ProRail en de BRG hebben anderhalf jaar onderhandeld over de gebruiksvergoeding.

Pas na tussenkomst van een bemiddelaar werd deze week een doorbraak bereikt. De Betuwelijn kan nu in de loop van 2007 worden afgeleverd, dat wil zeggen zodra de sprinklerinstallaties in de tunnels klaar zijn.

De Tweede Kamer vindt het onbegrijpelijk dat de railvervoerders zo weinig willen betalen voor een 4,6 miljard euro kostende goederenspoorlijn, die ze zelf hebben gepromoot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden