'Betuwelijn rendabeler dan gedacht'

De baten van de Betuwelijn voor de Nederlandse economie zijn ruim twee keer hoger, 52 miljard gulden, dan het Centraal Planbureau heeft becijferd....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Het rapport kan een rol gaan spelen bij de besluitvorming in de VVD-fractie, die zich afvraagt of het wel zinnig is de Betuwelijn aan te leggen, zolang niet vaststaat of de spoorlijn rendabel wordt. Maar VVD-kamerlid Blaauw zei donderdag voor RTL Nieuws dat er, als Bomhoffs onderzoek klopt, 'natuurlijk geen sprake meer is van een onbruikbaar stuk ijzer'.

Bomhoff baseert zich op dezelfde gegevens als het CPB, maar heeft die ingevoerd in een internationaal rekenmodel, waarmee de extra economische groei in kaart kan worden gebracht. Ter verificatie van de uitkomsten is onderzocht in hoeverre investeringen in de infrastructuur in negentien landen van de OESO hebben bijgedragen aan economische groei. Volgens het rapport blijkt daaruit dat in landen die veel investeren in infrastructuur, de economische groei voor lange tijd toeneemt. Ook onderzoek in eigen land leidt tot die conclusie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden