Betuwelijn nog altijd niet in gebruik

Al wekenlang rijden er geen commerciële goederentreinen over de Betuwelijn. ‘Er rijden alleen testtreinen’, erkent Keyrail, de exploitant van de op 15 juni geopende spoorlijn....

Dat het stil is op de lijn heeft onder meer te maken met werkzaamheden aan het Duitse spoor, even over de grens bij Emmerich. Dat werk is het afgelopen weekeinde (voorlopig) afgerond.

Toch maakt ook deze week geen enkele vervoerder gebruik van de lijn, zegt Keyrail. Van het werk aan Duitse kant werd bij de opening door koningin Beatrix met geen woord gerept. Marcus Bertrams, directeur van Rail4chem Benelux, een grote goederenvervoerder, noemt het een ‘groot manco’ dat er slecht wordt samengewerkt met het Duitse spoor.

Bertrams waarschuwt dat er nog veel werk aan de Duitse kant van de lijn moet worden verricht. Ook in Nederland is het tracé nog niet klaar. Door deze werkzaamheden, uitgevoerd door spoorbeheerder ProRail, is de lijn voor de rest van het jaar van zaterdag tot dinsdag gesloten.

Omwonenden van de Betuwelijn en automobilisten die veel op de A15 rijden vonden het al verdacht stil. ‘Elke dag rijd ik lange stukken langs deze spoorlijn en ik heb nog nimmer een goederentrein gezien’, zegt Pellikaan uit Tiel.

Van den Wijngaarden uit Schelluinen denkt wel eens een trein te horen, maar dan gaat het om een vliegtuig. ‘Juist vanwege de te verwachten geluidsoverlast zijn we extra gespitst op lawaai’, zegt zij.

Tot half juli hebben twintig treinen gebruik gemaakt van de Betuwelijn. Daarna werd het stil. Die stilte zal nog wel enige tijd aanhouden.

De grootste goederenvervoerder over het spoor, Railion, heeft het commercieel gebruik van de lijn voorlopig stilgelegd. Railion beschikt nog niet over locomotieven die geschikt zijn voor de Betuwelijn.

Bovendien zijn er problemen met de veiligheid. Al bij de feestelijke opening was het wachten op een brandweerrapport. Deze rapportage komt vermoedelijk in september. In afwachting daarvan is het vervoer van gevaarlijke stoffen niet toegestaan op de Betuwelijn.

‘Wat heeft de koningin nu eigenlijk geopend?’, vraagt de Tilburgse wethouder van Verkeer, Els Aarts, zich af. In Tilburg werd vorige week donderdag ternauwernood een botsing voorkomen tussen een passagierstrein en een met brandbare propaan geladen goederentrein.

Om die reden wil Aarts dat minister Eurlings (Verkeer) vervoerders van gevaarlijke stoffen wettelijk dwingt gebruik te maken van de Betuwelijn. ‘Hij moet dat maar in Brussel gedaan krijgen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden