Betuwelijn jaagt omwonenden en wormen weg

Wat heeft een wormsteker te maken met de Betuwelijn? De goederentreinen veroorzaken trillingen, en daardoor komen de wormen naar boven....

MARIEKE AARDEN

Van onze verslaggeefster

Marieke Aarden

ZEVENAAR

Dit verhaal verrast zelfs P. Lukkenaar, die al veertien jaar voor de NS grond verwerft van particulieren voor de bouw van spoorlijnen. Lukkenaar is een van de vele deskundigen, in talrijke disciplines, die donderdag op de infomarkt in Zevenaar staan om vragen van burgers te beantwoorden. De deskundigen zijn vooral van de NS, en niet van Verkeer en Waterstaat of Milieubeheer.

Zevenaar geniet landelijke bekendheid sinds minister Maij van Verkeer en Waterstaat vier jaar geleden de Betuwelijn lanceerde. Zevenaar is de plaats waar de trein Nederland verlaat en Duitsland in rijdt.

Er komen veertien informatiemarkten over de aanleg van de lijn; Zevenaar en Zwijndrecht beten het spits af. Veel folders, boekwerken ter inzage, taarten en koffie. Maar het hooggeëerde publiek stroomt niet toe: er is een (uitgestelde) avondvierdaagse in Zevenaar.

Enigszins gelaten loopt A. van Haren rond. De woning waarin hij nu al 22 jaar woont wordt gesloopt. Dat staat in de brief die hij van de NS kreeg. Hij is gepensioneerd, en is aangewezen op het openbaar vervoer. 'Ik denk dat de gemeente eerdaags komt en zegt dat ze een andere woning hebben. Ik zeg niet dat ik slachtoffer ben van de Betuwelijn. . .'

Als Van Haren wat langer praat over zijn huis en tuin, moet hij snel zijn tas pakken. 'Je doet er niets aan', zegt hij bij het weggaan.

'Hoe komt het dat mijn huis, nummer 1 op de Zandweg in Groessen niet wordt geïsoleerd voor geluid en nummer 1a wel?', wil H. Smit weten. 'Jullie zijn het stomweg vergeten hè? Jullie hebben je huiswerk niet goed gedaan', zegt hij tegen geluidsdeskundige Brandt van de NS.

Na enige ruggespraak meldt Brandt dat 'bij het overnemen van de teksten helaas een fout is gemaakt'. Hij raadt Smit aan om dit schriftelijk door te geven aan het 'centraal inspreekpunt'.

Smit heeft uitgerekend dat zijn huis op kosten van de NS een flinke renovatie zal ondergaan wegens het treinlawaai. Een ton, want er moet een nieuw dak op, en de onderbouw - het huis dateert uit 1928 - zal ook moeten veranderen, wil het de nieuwe zwaardere dakconstructie kunnen dragen.

'Eindelijk beginnen ze een klein beetje eerlijker te worden', zegt een ander. 'We worden voor het eerst netjes benaderd, waarom hebben ze dat niet vier jaar geleden gedaan?'

Bij de afdeling grondwerken heeft NS'er De Graaf het rustig. Wie is er nu geïnteresseerd in de materialen en de aarden spoordijk? Ook bij landschap en natuur heeft de deskundige het niet zo druk.

Fokzeughouder J. Berendsen woont met zijn vrouw net voor de tunnel van 1500 meter in Zevenaar. 'Ik kom bijna in een gevangenis te wonen', verzucht hij. Het bedrijf wordt vrijwel ontoegankelijk, omdat het wordt ingesloten door geluidsschermen van vier meter hoog. Al vier jaar leven de Berendsens in onzekerheid. Hun bedrijf is niets waard bij verkoop aan een particulier. Uitbreiden heeft geen zin. Het liefst wil de veehouder een uitkoopsom, en daarna opnieuw beginnen.

'MOL' (Maij's Ondergrondse Lijndienst) is het teken van protest van de actiegroep tegen de Betuwelijn. 'Veel mensen vinden deze ingelaste infomarkt overbodig. De molen is al zo ver in beweging dat deze bijeenkomst een wassen neus is', zegt actievoerder K. de Koning.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden