Betalingsverkeer Babylonie voor winkeliers

Pinpassen, chipknippen, klantenkaarten, primeurkaarten en creditcards: de winkeliers in Nederland schreeuwen om een cursus betalingsverkeer...

Een vrouw kocht onlangs een nieuwe jas bij een boetiek in Noord-Holland. Een impulsaankoop. Ze rekende de aankoopprijs - 349 gulden - af met een Visa-creditcard. Thuis bleek ze spijt te hebben van de aankoop. Drie dagen later besloot ze de jas weer te ruilen.

Plotseling deed de verkoopster moeilijk over de teruggave van het geld. Visa zou het geld nog niet hebben overgemaakt. 'En daarnaast is van het aankoopbedrag een provisie van 5 procent ingehouden.' Mevrouw moest over twee weken maar eens terugkomen. Dan kon ze het aankoopbedrag van 349 gulden minus de provisie van 17,45 gulden terugkrijgen.

Het gebeurt nogal eens dat winkeliers - bewust of onbewust - op deze wijze de klant benadelen. Visa en de andere creditcard-maatschappijen roepen in koor dat dit absoluut niet kan, want betalingen per creditcard 'mogen niet worden gediscrimineerd'.

Omdat creditcard-transacties tegenwoordig elektronisch worden verwerkt, krijgt de winkelier vrijwel onmiddellijk het geld. De creditcard-organisatie schrijft dat weer af van de rekening van de cliënt. 'Als bijvoorbeeld binnen zeven dagen een artikel wordt teruggebracht, dan gaat de automatische afschrijving van de rekening niet eens door.'

De winkelier moet uiteraard de creditcard-maatschappij wel op de hoogte stellen dat een artikel is teruggebracht. In dat geval wordt ook de ingehouden provisie gewoon terugbetaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden