Betaaltv-giganten kiezen 'Europese' oplossing

De fusie tussen de betaaltelevisie-giganten NetHold uit Zuid-Afrika en het Franse Canal Plus, die vrijdag werd bekendgemaakt, betekent vooral dat de aandeelhouders het zonder hulp van de Amerikanen willen doen....

De laatste weken voerde NetHold fusiebesprekingen met het Amerikaanse DirecTV in Los Angeles. Dit bedrijf is de snelst groeiende betaaltv-aanbieder van de Verenigde Staten en biedt 175 kanalen via de satelliet aan. Volgens een woordvoerder heeft het bedrijf 1,7 miljoen abonnees, waarvan ongeveer eenderde het kabelabonnement heeft opgezegd, of zich heeft beperkt tot het basispakket, ten gunste van het aanbod via de satelliet.

Johann Rupert, de hoogste baas van NetHold en van aandeelhouder Richemont, bevestigde vrijdag op een persconferentie in Parijs dat er gesprekken gaande waren tussen hem en DirecTV, maar zei dat hij uiteindelijk de voorkeur heeft gegeven aan een 'Europese' oplossing. Volgens een woordvoerder van NetHold betekent dit dat beide fusiepartners samen digitale televisie gaan introduceren, zonder hulp uit de Verenigde Staten.

Het plan van de aandeelhouders is simpel. Door beide bedrijven samen te voegen ontstaat een televisie-aanbieder met 8,5 miljoen abonnees. 6,8 Miljoen van Canal Plus en 1,7 miljoen van NetHold. Voordeel is dat de Fransen sterk zijn in eigen land, Spanje en Duitsland, terwijl NetHold in Scandinavië en de Benelux zit. Zo voorkomen beide bedrijven een prijzenslag als ze verder willen uitbreiden in Europa.

Daarnaast kan NetHold wel wat geld gebruiken. Het bedrijf is al tien jaar op de markt, maar verwacht pas vanaf 2000 winst te maken. Canal Plus is vanaf 1984 op de markt en brengt al wel geld op.

Deze positieve cash flow is welkom bij NetHold, omdat het bedrijf het afgelopen jaar 2,1 miljoen decoders heeft besteld bij verschillende fabrikanten. Die komen niet meteen voor rekening van NetHold, maar het bedrijf heeft wel een garantie afgegeven. Als de apparaten onverkocht in de winkel blijven liggen, dan moet NetHold opdraaien voor een flink deel van de voorraad.

Het Europese strijdperk wordt steeds overzichtelijker. In Groot-Brittannië noemt Rupert Murdoch zich met zijn BskyB 'de meest succesvolle betaaltv-aanbieder van Europa'. In Duitsland trekt mediamagnaat Leo Kirch aan de touwtjes en in Italië is er Silvio Berlusconi.

Al deze magnaten werken steeds meer samen. Zij stemmen noodgedwongen de digitale decoders op elkaar af. Dat betekent voor de consument vermoedelijk dat dit apparaat van vijftienhonderd gulden goedkoper wordt.

NvB

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden