DE ONDERNEMING

Betaalbare band is zó gevonden

De onderneming

Het stikt van de bands die dolgraag willen spelen in een café, op de buurtbarbecue of een bruiloft. Maar hoe vind je ze? De site van Gigstarter bedacht de oplossing.

Oprichter van Gigstarter Paul de Kuyper. Foto Cigdem Yuksel

Bij 'kamermuziek' denken de meeste mensen misschien aan Bach, Brahms of Beethoven, maar de bezoekers van Clarette Bonebakkers verjaardagsfeest annex 'housecoolingparty' hebben sinds twee maanden een heel andere associatie. Vlak voordat Bonebakker (56) in mei ging verhuizen speelde de Delftse rockband Mary & The Fox haar al leeggehaalde Rotterdamse huiskamer plat. 'Now hang me up to dry, you wrung me out too, too, too many times', zong de band de Cold War Kids na, terwijl iedereen, van 17 tot 67 jaar, op de huiskamerdansvloer stond, vertelt Bonebakker.

Bonebakker vond Mary & The Fox via Gigstarter.nl, een website waarop dj's, singer-songwriters, flamencogitaristen, a capella-koren, jazz-ensembles en andere muzikanten zich aanbieden voor optredens. Bonebakker wilde haar huis met een daverend slotakkoord vaarwel zeggen en zocht daarvoor een band, maar haar budget was beperkt.

Dus zocht ze op Gigstarter.nl en stuitte op Mary & The Fox, dat 150 euro vroeg voor een optreden. Bovendien bleken drie van de vier vrouwen van de band te studeren aan de TU Delft, de alma mater van Bonebakker. 'Dat vond ik wel een mooi idee: drie Delftse dames in een rockband. Ik heb de muziek aan mijn kinderen laten horen. Mijn zoon vond het wel een beetje wild voor onze gasten, maar ik heb mijn zin toch maar doorgedreven.'

Wat Airbnb is voor overnachtingen en Uber voor taxiritten, is Gigstarter voor optredens - op kleinere schaal weliswaar, want het bedrijf is nog maar net begonnen. Het idee voor Gigstarter ontstond toen muzikant en natuurkundige Paul de Kuyper (29) in 2012 samen met een vriend bij een optreden was van twee bands die bijna even weinig met elkaar gemeen hadden als Gert & Hermien met de deathmetal van Cannibal Corpse. De eerste band speelde experimentele, snoeiharde postpunk, de tweede honingzoete folkliedjes, vertelt De Kuyper in zijn kantoor in een voormalig kraakpand vlak bij de Dam. Het gevolg: de eerste akkoorden van band nummer twee hadden nauwelijks geklonken of de zaal stroomde goeddeels leeg.

Jazzband Aurelio Project is een van de bands die mensen kunnen inhuren via Gigstarter. Foto Cigdem Yuksel

Gedoe

De Kuyper raakte aan de praat met de eigenaar van de club, die vertelde hoe moeilijk het was om goede, betaalbare bands te vinden. 'Dit terwijl het stikt van live acts die zitten te popelen om te spelen, sommige voor niets meer dan een applaus en een biertje', schrijft Gigstarter op de eigen website. 'In een tijd waarin alle informatie van de wereld in je broekzak zit, is het bizar dat het vinden en boeken van livemuziek, en het binnenhalen van passend publiek nog zoveel gedoe is.'

Dat terwijl in het Spotify-tijdperk optredens veruit de belangrijkste bron van inkomsten zijn voor muzikanten, zegt De Kuyper, zelf zanger-gitarist van nederpopband Nootmuskaat. 'Vroeger was de cd-verkoop het verdienmodel, nu is het album louter een marketingmiddel om optredens binnen te halen. De hit is de reclame, niet meer het product.'

'Minder gedoe. Meer muziek', luidt de slogan van Gigstarter. Inmiddels bieden meer dan driehonderd acts zich aan op de website, van jazzband Aurelio Project en singersongwriter Flecha Moon tot het trio van gitaarvirtuoos Wim den Herder. Ze zijn in te boeken door festivals, rockpodia en kroegen, maar ook voor bruiloften, bedrijfsfeesten, buurtbarbecues en balkonserenades.

Alternatief

'Gigstarter is precies wat muzikanten nodig hebben', zegt Daniel Gueli (39), bassist van het Wim den Herder Trio: een alternatief voor de schimmige wereld van de boekingsbureaus. 'Bij zulke bureaus speel je voor afgesproken gages, maar je weet nooit precies hoeveel geld naar het bureau gaat. Het kan best zijn dat je voor 2.000 euro wordt ingehuurd, maar dat wij daarvan maar 150 euro de man krijgen. Dat steekt heel erg bij muzikanten. Dankzij Gigstarter wordt de middle man eruit gesneden. Boekers kunnen heel simpel contact leggen met de muzikanten en ze voor vrije lage bedragen inhuren. Als iemand ons dan voor 600 euro boekt, gaat dat hele bedrag naar ons.'

Christiaan Bos (25), alias dj Free Hugs, heeft sinds een week of drie een Gigstarter-profiel. Binnen een week had hij al zijn eerste Gigstarter-optreden tijdens de Koninklijke Holland Beker, een groot roeievenement op de Willem-Alexanderbaan in Rotterdam. Bos is enthousiast over Gigstarter, maar heeft vragen over het verdienmodel. 'Gigstarter is voor boekers en muzikanten een heel laagdrempelige manier om met elkaar in contact te komen en bovendien financieel aantrekkelijk omdat er geen extra kosten aan zijn verbonden. Alleen vraag ik me wel af: hoe gaat Gigstarter hier geld mee verdienen?'

Goede vraag. In de roemruchte geschiedenis van de Volkskrantrubriek De Onderneming figureerde nog nooit een bedrijf met zo'n lage omzet als Gigstarter. In Gigstarters eerste jaar als BV, tot mei van dit jaar, bedroeg de omzet welgeteld 1.000 euro, zegt De Kuyper. Er zit wel een stijgende lijn in, want alleen al van juni tot en met de eerste week van juli haalde Gigstarter 6.000 euro binnen.

Minder gedoe, meer muziek

Gigstarter zou geld kunnen verdienen door, net als Airbnb en Uber, van elke transactie via de website een bepaald percentage op te strijken. Maar dat past niet binnen de filosofie 'Minder gedoe, meer muziek', vindt De Kuyper. 'We willen geen prikkel creëren om ons platform te omzeilen. Een optreden is een heel ander product dan een Airbnb-appartement. Als je eenmaal de naam van een muzikant weet, kan je hem in theorie traceren en boeken zonder dat je Gigstarter nodig hebt. We willen juist dat zoveel mogelijk mensen ons platform gebruiken.'

Gigstarter verdient momenteel geld door te programmeren voor cafés en festivals, zoals het Red Light Jazz-festival begin juli in Amsterdam, waar onder meer Gigstarter-band Aurelio Project optrad. Verder denkt De Kuyper erover een premium-versie te creëren, zoals bij LinkedIn. Tegen betaling krijgen muzikanten dan nog meer opties om de promotie en administratieve rompslomp rond optredens door Gigstarter te laten regelen.

Investering

Bovendien hebben De Kuyper en zijn collega's met hulp van 'friends, family and fools' onlangs een investering gekregen waarmee drie werknemers een jaar lang fulltime kunnen werken. Tegen het minimumloon weliswaar, maar toch. 'Alles wat we verder binnenkrijgen aan inkomsten, investeren we in het bedrijf.'

Een verdienmodel is belangrijk, maar eerst wil Gigstarter zoveel mogelijk gebruikers trekken. 'We hebben nu 4.500 bezoekers per maand, en gemiddeld elke dag twee à drie boekingen. Als onlineplatform moet je eerst een autoriteit zijn op een bepaald gebied wil je er financieel iets uithalen. Zelfs Twitter verdient pas sinds kort echt geld. Een internetbedrijf is lastig te vergelijken met andere bedrijven. Oral B verdient pas aan een tandenborstel als hij eenmaal in de winkel ligt, niet als ze hem nog aan het ontwikkelen zijn. Maar wij ontwikkelen ons product terwijl we al online zijn.'

Foto Henk Brands000

Profiel
Bedrijf Gigstarter
Waar Amsterdam
Sinds 2014
Aantal werknemers 3
Jaaromzet 1.000 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.