Bestuurders

In een interview met Intermediair gaf voormalig Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine vorige week toe dat hij over de aanleg van de Polderbaan flink had lopen liegen en bedriegen....

Cerfontaine: ‘Het werd zelfs al de milieubaan genoemd. Nonsens natuurlijk.’ Ja, nonsens natuurlijk.

Vooral kleine dorpen rondom Schiphol, zoals Spaarndam, waren de klos. Toevallig was ik er een jaar of vijf geleden bij toen Cerfontaine in de lokale sporthal de bewoners toezegde dat het allemaal goed zou komen. Een jaar later was het allemaal nog veel erger.

Cerfontaine had op z’n hoge hakjes voor de zoveelste keer heel charmant de ogen uit z’n kop staan te liegen.

Wanneer je destijds in de krant zette wat Cerfontaine nu gewoon zelf toegeeft, hing een uur later zijn woordvoerder al aan de lijn bij de hoofdredacteur of kwam Cerfontaine hoogstpersoonlijk zijn beklag doen.

Nu zegt hij dit: ‘Er is in dat soort situaties geen tijd meer voor reflectie om de vraag te beantwoorden: jongens, is dit nu allemaal wel waar, wat we al dertig jaar met elkaar aan het beweren zijn?’

Dat was precies de vraag die Cerfontaine door de media keer op keer werd gesteld, en die hij telkens bevestigend beantwoordde: het was allemaal waar.

Maar het was dus allemaal níet waar.

Bestuurders, zei Cerfontaine in Intermediair, hebben nu eenmaal de neiging hun oplossingen steeds beter te gaan verkopen. Tot ze hun eigen leugens geloven.

Zo iemand lijkt de bestuurder Geert Dales mij ook. Het zal mij benieuwen wanneer Dales een Cerfontainetje doet en toegeeft dat hij Amsterdam de Noord-Zuidlijn willens en wetens toch een beetje al te optimistisch door de strot heeft geduwd.

Gisteren was Dales bij Buitenhof, en het werd snel duidelijk dat het nog enige tijd zal duren, eer Geert Cerfontaines staat van deemoedigheid zal hebben bereikt. Hij begon maar meteen met een krachtig statement over de aanleg van de ondergrondse: ‘Vrijwel alles gaat goed.’

Inmiddels heeft zijn metroplan zes jaar vertraging opgelopen, zijn de geraamde kosten (1,4 miljard) met een miljard euro opgelopen, dreigt Amsterdam failliet te gaan en verklaarde de afgetreden wethouder Herrema vorige week dat hij ook niet weet wat er gebeurt wanneer twee gigamollen straks een tunnel onder de drassige grachtengordel gaan boren.

Ik ben geen boorspecialist, maar ga maar uit van twee jaar extra bouwtijd (2019) en een half miljard extra kosten (3 miljard). Tevens ben ik blij dat ik niet in het centrum van Amsterdam woon, want voor je het weet staan er allemaal van die grijnzende Japanners voor je deur om het scheefste huis van de stad te fotograferen.

Volgens Geert Dales waren de vertraging en de kostenoverschrijding trouwens de schuld van ‘een klungelende aannemer’. Ook zijn voorgangers van D66 en GroenLinks gingen niet vrijuit en de staat deugde evenmin.

Gerlach Cerfontaine achtte de Polderbaan-farce vooral de schuld van minister Tineke Netelenbos.

Ook succesvol bestuurder worden? Wees hondsbrutaal en schaamteloos – en schuif af waar je maar kunt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden