Bestuurder tussen kunstenaars en overheid

Ben Hurkmans, directeur van de Amsterdamse Theaterschool, is benoemd tot directeur van het Fonds voor de Podiumkunsten. Niet iedere podiumkunstenaar zal blij zijn met de benoeming....

MARIJN VAN DER JAGT

DE BENOEMING van de nieuwe directeur van het Fonds voor de Podiumkunsten zal in theaterkringen met gemengde gevoelens zijn ontvangen. Drs. Ben Hurkmans heeft enige ervaring op artistiek gebied als dramaturg en als vertaler van Engelse toneelstukken. Maar hij is vooral een bestuurder. Terwijl de vele podiumkunstenaars die afhankelijk zijn van incidentele subsidies aan het hoofd van 'hun' fonds het liefst een geëngageerde bondgenoot zien.

Het Fonds voor de Podiumkunsten werd in 1992 opgericht om ad-hoc subsidies te verlenen aan projecten van podiumkunstenaars, reisbeurzen, bijzondere manifestaties, festivals en werkplaatsen. Het fonds, dat meer dan 20 miljoen te verdelen heeft, fungeert als een buffer tussen kunstenaars en overheid.

Het fonds waakt over de kunstenaars: het ziet er op toe dat er ruimte blijft voor artistieke vernieuwing en voor experimenten. De vertrekkende directeur Henk Scholten heeft in de eerste jaren van zijn directeursschap moeten vechten voor een vergroting van zijn budget.

Maar naast belangenbehartiger van podiumkunstenaars is het fonds ook de uitvoerder van het overheidsbeleid. In de manier waarop het Fonds het beleid vertaalt in subsidiecriteria is het soms roomser dan de paus, vinden veel podiumkunstenaars. Zo profileerde Scholten zich als een enthousiast voorstander van het spreidingsbeleid, en moeten kunstenaars die in aanmerking willen komen voor geld van het Fonds zich druk maken over eigen inkomsten en speelbeurten.

Het is de vraag welke positie Hurkmans zal innemen in het krachtenveld tussen kunstenaars en overheid. Hurkmans (1949) was de afgelopen tien jaar directeur van de Amsterdamse Theaterschool, die onder zijn leiding veranderde in de Hogeschool voor de Kunsten. Dat betekende een grootschalige en omstreden fusie met andere Amsterdamse theater- en dansopleidingen. De vele morsige gebouwtjes maakten plaats voor één mooie, prestigieuze Hogeschool aan de Jodenbreestraat. Met als voordeel betere faciliteiten en meer samenwerking tussen de opleidingen. En met als groot nadeel dat die kleinschalige schooltjes hun intimiteit en deels hun identiteit verloren.

Een belangrijk initiatief van Theaterschool-directeur Hurkmans is de oprichting geweest van het Internationaal Theaterschool Festival. Het jaarlijkse festival, dat nog steeds onder zijn artistieke leiding staat, fungeert als een springplank tussen opleiding en praktijk. Veel theaterstudenten presenteren zich hier voor het eerst aan een kritisch, buitenschools publiek. Van een rommelig onderonsje groeide dit initatief uit tot een prestigieuze ontmoetingsplek voor opleidingen.

Hurkmans werkte na zijn studie Theaterwetenschap een paar jaar als theatercriticus voor Het Parool. Daarna was hij onder meer dramaturg bij het RO Theater, artistiek leider van Fact en artistiek directeur van het Publiekstheater. Hij bracht mede de fusie tot stand tussen het Publiekstheater en toneelgroep Centrum, waaruit Toneelgroep Amsterdam zou ontstaan. Hurkmans is adviseur bij het Fonds voor de Letteren en bij het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. Sinds 1997 is hij voorzitter van de commissie toneel bij het Fonds voor de Podiumkunsten.

Behalve dit fonds zal Hurkmans ook het Fonds voor Amateurkunst gaan leiden en de Stichting PodiumKunstWerk. Dit is een organisatie die ervaringsplaatsen en scholing beschikbaar stelt aan werkzoekende podiumkunstenaars.

Marijn van der Jagt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden