Bestuurder nog niet overbodig in Ford Mondeo

Ford wil auto's maken waarin de bestuurder overbodig is. De nieuwe Mondeo heeft wat snufjes technologie die daarop vooruitlopen. Dat is oppassen geblazen.

Vraag een ouderwetse automaker zijn route naar de zelfrijdende auto's te schetsen en hij zal zeggen: stap voor stap. Door steeds meer technologische hulpmiddelen toe te voegen, zal uiteindelijk de reuzensprong worden gemaakt naar een auto die zelfstandig de Oudegracht in Utrecht afstruint.

De jonge techjongens in Californië doen het anders dan de klassieke auto-industrie. Neem Tesla. Dat biedt al zelfsturende functionaliteit voor de snelweg, zelfs nu dat systeem nog niet honderd procent veilig blijkt te zijn. Of denk aan Google, dat alle tussenstappen wil overslaan en over enkele jaren hoopt te komen met een auto die geen stuur meer nodig heeft. Vooralsnog heeft het technologieconcern het gelijk aan zijn zijde: de Google Car heeft geen enkel ongeluk veroorzaakt tijdens 2 miljoen autonome kilometers met 53 auto's - al moet de wagen nog kennismaken met de Nederlandse stadsfietser.

Ford Mondeo

Gereden Ford Mondeo Titanium hybride.
Aandrijving tweeliter benzinemotor en elektromotor, totaal vermogen 187 pk.
Transmissie automatische EVCT.
Bijtelling nu 20 procent, volgend jaar 21 procent. Vanaf 36.295 euro.
Prijs gereden model 43.645 euro.
Officieel verbruik 1 op 24. Praktijk: 1 op 16.

Een van de oudgedienden die voorzichtig lijkt over te stappen naar Googles zienswijze is Ford. Ford bewandelde aanvankelijk de stap-voor-stapmethode, door auto's steeds behulpzamer te maken. Het gebruikte parkeersensoren en radargestuurde cruisecontrol om auto's een klein beetje zelfrijdend te maken. Sinds een tijdje test Ford in thuisplaats Dearborn geheel zelfrijdende Mondeo's. Het concern zegt nu over vijf jaar een vrijwel autonoom rijdende auto te willen hebben.

Daarmee slaat de automaker een door anderen als noodzakelijk ervaren stap over: die waarin de automobilist als een toezichthouder waakt over het systeem en ingrijpt als het misgaat. Het probleem: mensen zijn hier slecht in. Als ze achter het stuur van hun zelfrijdende auto zitten weg te dromen over de all-inclusive in Turkije, is het lastig ineens een auto te moeten besturen die in een kennelijk gevaarlijke situatie is beland.

Ford ziet deze tussenfase niet langer als noodzakelijk, vooral omdat er geen oplossing is voor genoemd probleem, aldus de baas van de onderzoeksafdeling van Ford in het technologieblad Wired: 'We zijn er nu volledig op gericht de bestuurder uit het proces te halen.'

Dat die stap heel wat voeten in aarde heeft, bleek toen Blik eerder dit jaar de nieuwe Ford Mondeo reed. Deze wagen heeft onder meer actieve rijbaanbewaking, wat betekent dat de auto een stuurcorrectie uitvoert als hij over een doorgetrokken streep gaat. Het leek me aardig daarmee mijn bijrijdster te imponeren.

Kijk, zei ik, deze auto kan zichzelf besturen. In een flauw bochtje liet ik het stuur los. In plaats van mee te sturen, dreven we razendsnel de verkeerde weghelft op en raakten we aan de overzijde bijna in de berm. De bijrijdster was onder de indruk, maar niet zoals ik had gehoopt.

Ford reageerde geschrokken toen ik het voorval meldde. Had ik niet toevallig de richtingaanwijzer gebruikt? Dan reageert de rijstrookbewaker niet. De woordvoerder beloofde het systeem te laten testen. Na twee weken meldde hij dat inderdaad hetzelfde probleem was gevonden. De camera bleek een beetje te loensen, waardoor hij de belijning niet altijd goed zag, terwijl hij dacht van wel. De auto moest terug naar de garage om de apparatuur opnieuw te laten inregelen.

Het voorval laat zien dat een haperend beveiligingssysteem tot extra gevaarlijke situaties kan leiden. Maar nuancering is geboden, voordat u denkt dat de Mondeo een levensgevaarlijke auto is. Ford Nederland zegt nog nooit dezelfde klacht te hebben gekregen. En dat het systeem vooral bedoeld is voor rechte stukken weg.

Het voorval laat ook zien dat automobilisten snel te veel vertrouwen op de capaciteiten van hun auto. Iets waar meer automobilisten aan lijden, gezien de talloze video's op YouTube, waar bestuurders van Tesla's de gevaarlijke stunts uithalen met de nieuwe AutoPilot-functie van deze elektrische auto.

Voorlopig luidt het gebod daarom: handen aan het stuur tot de autonoom rijdende auto er echt is.

Vignale

Een Ford is maar gewoon, zult u misschien zeggen? Voor de premiumklant is er daarom nu de Vignalelijn. Met handgestikt leder en 'exclusieve' lakkleuren. De Vignalerijders krijgen een haal- en brengservice en hun auto wordt gratis gewassen. De relatiemanager (de autoverkoper dus) schenkt bij geselecteerde Vignale-dealers een kopje Nespresso bij het invullen van de optielijst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden