Bestelbusjes vanaf 2014 begrensd op 120 km per uur

Lichte bedrijfsauto's zoals bestelbusjes moeten vanaf volgend jaar worden voorzien van een snelheidsbegrenzer die de topsnelheid beperkt tot 120 kilometer per uur. De milieucommissie van het Europees Parlement heeft daar maandag mee ingestemd.

In 2009 reed een bestelbus in de Amsterdamse wijk Osdorp in een gat in de weg. Dat was ontstaan door een gebroken waterleiding..Beeld anp

De maatregel is bedoeld om het energiegebruik van bestelwagens omlaag te brengen en concurrentie te verhinderen tussen zware bestelauto's en vrachtauto's, die al een verplichte snelheidsbegrenzer hebben.

De uitstoot van broeikasgas door lichte bedrijfsvoertuigen steeg tussen 1995 en 2010 met 26 procent. Daarmee was de groep auto's de snelst groeiende emissiebron van kooldioxide. Vooral milieugroepen waren voorstander van de snelheidsbegrenzer in bestelauto's. De auto-industrie was aanvankelijk tegen.

De begrenzing geldt alleen voor nieuwe bestelauto's, die daardoor op de Nederlandse autosnelweg straks minder hard kunnen rijden dan wettelijk is toegestaan. De maximumsnelheid is nu 130 kilometer per uur; hetzelfde als voor personenauto's en motoren.

Nu erg hard
Bestelauto's kunnen nu vaak erg hard rijden. De Volkswagen Transporter, een van de populairste bestelbusjes, heeft volgens de brochure een topsnelheid van 167 tot 188 kilometer per uur. Bestelauto Touran Van haalt volgens de Duitse gebruiksaanwijzing 204 kilometer per uur. Bestelauto's van rond de 3,5 ton zijn volgens de Europese Commissie het vaakst van alle bedrijfsauto's betrokken bij verkeersongevallen met gewonden.

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid komt dat mogelijk omdat de chauffeurs druk zijn met andere taken zoals navigeren. Uit een onderzoek van de Britse verzekeringsmaatschappij Axa blijkt dat bestelautochauffeurs aanzienlijk vaker worden beboet voor snelheidsovertredingen en roekeloos rijden dan berijders van andere voertuigen.

Compromis
Voor het Europees Parlement was de snelheidsbegrenzing een compromis ten opzichte van strengere eisen aan de CO2-uitstoot van de motoren van lichte bedrijfsauto's. Milieugroepen vroegen om een strengere limiet in 2020 dan de eerder afgesproken 147 gram CO2 per kilometer, maar die maatregel haalde het niet. Personenauto's mogen in 2020 nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Verwacht wordt dat de snelheidsbegrenzer van bestelauto's tot de introductie van lichtere motoren en daarmee tot minder uitstoot leidt. Volgens een studie van onderzoeksbureau TNO kan de CO2-uitstoot daardoor omlaag met 6 procent. De uitstoot van broeikasgas door lichte bedrijfsauto's steeg tussen 1995 en 2010 met 26 procent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden