Opinie
'Beste Lamyae, vrouwen en redacties met elkaar kennis laten maken, daar is toch niets op tegen?'
Slechts een derde van de mensen in beeld op televisie is vrouw, en dat is jammer, schrijft Shula Rijxman in antwoord op Lamyae Aharouay. Het enige dat ze wil doen, is vrouwen en redacties kennis met elkaar laten maken. Niets meer en niets minder.
Beste Lamyae,
De Nederlandse Publieke Omroep is er voor iedereen. Wij sluiten niemand uit. Ongeacht waar je woont of geboren bent, of je jong bent of oud, man bent of vrouw. Als we die opdracht op een serieuze manier willen vervullen, betekent het dat we een spiegel moeten zijn van de samenleving.
De emancipatie van vrouwen in Nederland is jong en vraagt nog aandacht - mijn moeder kreeg nog negatieve reacties toen ze ging werken. Gelukkig breken vrouwen inderdaad steeds meer door in de maatschappij. Des te pijnlijker is het dat slechts 32,6 procent van de mensen die je in beeld ziet bij nieuws- en opinieprogramma's vrouw is. En dat dit percentage de afgelopen jaren nagenoeg stabiel is gebleven. Het gaat dus kennelijk niet vanzelf. Dat is een gemiste kans op een representatief beeld van de samenleving.
We zien twee drempels: de eerste is dat redacties wel zoeken naar nieuwe gasten, maar door tijdsdruk geregeld voor een gast kiezen die al vaker in een programma is geweest. Meestal een man. Een tweede drempel is dat veel vrouwen - of dat nou terecht is of niet - bedenktijd willen; langer afwegen óf zij wel de meest geschikte studiogast zijn.
Dat is jammer. We missen daarmee een diversiteit aan meningen, inzichten en nieuwe gedachten. Iets waarnaar wij juist op zoek zijn bij de NPO.
Mijn plan is een aantal vrouwen die in Hilversum nog niet in de adresboekjes staan te koppelen aan redacties. Niets meer en niets minder. Door ze met elkaar kennis te laten maken, weten ze elkaar in het vervolg beter te vinden. Heel praktisch. Daar kan toch niets op tegen zijn?
Redacties bepalen zelf op welk expertisegebied zij meer vrouwen willen ontmoeten en of zij die vrouwen in hun programma's willen. Daarin zijn zij beter dan wie dan ook. Ik ben ervan overtuigd dat de kijker de winnaar is als dit initiatief slaagt.
Shula Rijxman is lid van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Twitter: @shularijxman