Best denkbare hoofdrolspeler * * * *

Moll weet hysterische griezeleffecten te vermijden in stijlvolle verfilming van gotische roman uit 1796.

Le Moine


Regie Dominik Moll


Met Vincent Cassel, Déborah François, Sergi Lopez, Geraldine Chaplin.


In 4 zalen.


'Satan is zo machtig als we hem toestaan.' De monnik Ambrosio, alom geprezen om zijn devotie en rechtschapenheid, kent geen twijfel. Bij hem zal de duivel geen voet aan de grond krijgen.


Ambrosio is opgegroeid in het Spaanse klooster waar hij als baby te vondeling werd gelegd. Inmiddels is hij een beroemdheid; vanuit de wijde omtrek komen volgelingen naar zijn preken luisteren. Een van hen, de jonge Antonia, is zo onder de indruk van zijn religieuze vuur dat ze erdoor flauwvalt.


Satan laat zich niet zo makkelijk bezweren. In Le moine, de verfilming van een 18de-eeuwse gothic novel, draait alles om de slinkse manieren waarop de duivel moreel verval in gang zet. De zwakte van het vlees is daarbij een geliefd hulpmiddel.


Toen Le moine in 1796 werd gepubliceerd, veroorzaakte het boek een schandaal. De 19-jarige Engelsman Matthew Lewis schreef het verhaal binnen tien weken, tijdens een verblijf in Den Haag, en werd zijn leven lang achtervolgd door beschuldigingen van blasfemie. De combinatie van religie, seks, geweld en satanisme was dan ook wat zwaar, zelfs naar de normen van de gotische roman uit die tijd.


Regisseur Dominik Moll doet wijselijk geen poging de hedendaagse, door de wol geverfde kijker net zo te choqueren als het lezerspubliek van ruim tweehonderd jaar geleden. In plaats daarvan zwakte hij de gruwelijke plot van het boek zelfs wat af.


Moll, maker van fraaie psychologische thrillers als Harry, un ami qui vous veut du bien (2000) en Lemming (2005), legt in zijn langverwachte opvolger de nadruk niet op spanning of taboes, maar op sfeer.


Daarbij put hij uit de rijke gothic-traditie. Mooie maar beklemmende landschappen, donkere, onheilszwangere kloostergangen, zwarte kraaien en bloedrode gewaden vormen de omlijsting voor een stemmig verhaal over de onherroepelijke neergang van Ambrosio.


'Liefde is een gif, een mens zou nooit verliefd moeten worden', zegt de moeder van de mooie, onschuldige Antonia. Ze krijgt gelijk, net zoals de oude monnik die vlak voordat hij sterft de aanwezigheid van Satan opmerkt: 'Hij is hier! Ik heb hem gezien.'


Voor horrorfans is het stijlvolle, genreoverschrijdende Le moine misschien niet eng genoeg. Maar het is een verademing dat Moll met zijn ingehouden toon het verhaal serieus neemt, en niet vervalt in hysterische griezeleffecten of parodie.


Bovendien heeft Le moine de best denkbare hoofdrolspeler. Vincent Cassel kan als geen ander uit de voeten met de lastige rol van Ambrosio. Hij is zowel heilige als zondaar: star en ongeremd, kuis en wellustig, sterk en hulpeloos. Vooral dankzij Cassel is Le moine een fascinerende, duistere thriller over de zwakte van de mens en de kracht van het kwaad.


Vincent Cassel (45, geboren in Parijs) is een internationaal georiënteerde Franse acteur. Hij speelde ondermeer in La Haine, Irreversible, Black Swan, Ocean's Twelve en Eastern Promises. Hij won in 2009 een Cesar voor de titelrol in Mesrine, een film over een supergangster die Frankrijk lang in zijn ban hield. De film verscheen in Nederland als Public Enemy Number One. Cassel is getrouwd met de Italiaanse actrice Monica Bellucci, met wie hij twee dochters heeft.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden