Bescherm ons tegen de mens

Voetnoot

 

Voor zover we weten heeft de 27-jarige co-piloot van Germanwings vlucht 4U9525 het vliegtuig bewust laten neerstorten. De piloot zelf kon de cockpit niet meer in; na 9/11 zijn de cockpitdeuren goed vergrendeld.

Piloten laten vliegtuigen vaker crashen. Vermoedelijk was de EgyptAir-crash in 1999 bij New York het werk van de piloot. Om een diplomatieke rel met Egypte te voorkomen heeft Amerika de zaak laten doodbloeden. Enkele jaren later zou deze crash 'terrorisme' zijn genoemd.

De verdwijning van Malaysian Airlines MH370 was allicht ook het werk van de piloot.

In luchtvaartkringen bestaat het gezegde: 'Fly by wire, die by wire.' Oftewel: vertrouw niet te veel op de automatische piloot, vertrouw op de mens.

Techniek is niet risicovrij, maar de mens zélf blijkt de onberekenbare en dodelijke factor.

Veiligheidsmaatregelen zullen er nu voor zorgen dat cockpitdeuren altijd van buitenaf geopend kunnen worden. Om ons te beschermen tegen de mens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.