Column

Bescherm Dory's en Nemo's tegen wispelturige kinderen

Kinderen milieubewust maken, matcht zelden met het belang van de dieren.

Dory, een Picasso Doktersvisje. Beeld null
Dory, een Picasso Doktersvisje.

Help animatievisje Dory. Zorg ervoor dat haar 'huis', het bedreigde Great Barrier Reef, wordt beschermd. Dat zegt Ellen DeGeneres - Dory's stem in Finding Dory - in een filmpje voor de campagne Remember The Reef.

Prima initiatief van Disney. Daar kun je niet tegen zijn, behalve als je een wat in de kuif gepikte Australische minister van Milieu bent. ('Kom eens kijken wat wij hier allemaal aan bescherming doen', bitste hij tegen DeGeneres via Twitter).

Toch is het niet helemaal waar activisten om hadden gevraagd in een petitie. Zij hoopten dat DeGeneres haar publiek zou oproepen vooral geen Picasso Doktersvis te kopen.

Tekst gaat verder onder het videofragment

In 2003 leidde Finding Nemo namelijk tot een piek in de verkoop van de clownvissen - het schijnt dat de verkoop van de oranje vissoort met 40 procent steeg na de film, met een dramatisch effect op de visstand. Maar die 'Nemovissen' zijn nog te kweken. De Picasso Doktersvissen niet. Dat betekent dat elke 'Dory' rechtstreeks uit zee komt, soms met behulp van dubieuze vistechnieken. Het is bovendien een nogal stressgevoelig visje, dat volgens de internetfora van aquariumliefhebbers eigenlijk niet genoeg heeft aan een bak van anderhalve meter. De kans is dus aanwezig dat kinderen hun lieve Dory snel belly-up in hun vissenkom zien drijven.

Lieve dieren in films hebben vaker een direct effect op de verkoopcijfers van die dieren. Sneeuwuilen gingen als warme broodjes dankzij Harry Potter. Volgens de Hollywood Reporter zijn er in Canada 20 procent meer schildpadden verkocht na Teenage Mutant Ninja Turtles. Recent onderzoek toonde aan dat films met/over honden de populariteit van sommige rassen wel tot tien jaar kunnen beïnvloeden - 101 Dalmatiërs was goud voor verkopers van die hondensoort.

Wat bezielt die ouders? Iedereen met kinderen weet dat die zo veranderlijk zijn als het Nederlandse weer. En wie zorgt er dan na een week voor Schildje? Precies. Met de populariteit stijgt dus, een maand of wat later, ook de hoeveelheid gedumpte dieren.

Het is natuurlijk een onbedoeld bijeffect, dat Disney's liefdesverklaring aan - vaak - bedreigde vissoorten ertoe leidt dat mensen ze in hun aquarium willen. De boodschap van Finding Nemo was juist dat vissen in de zee horen. Er waren jonge dierenliefhebbers die dat begrepen: velen schijnen hun goudvis door de wc te hebben gespoeld om die net als Nemo 'te bevrijden'. Er was een rioleringsbedrijf dat in een persbericht vertelde dat geen vis zo de oceaan haalt, en dat zo eerder sprake is van grinding Nemo.

Misschien slechts een slimme reclametruc, maar toch. Benadruk na Finding Dory vooral dat vissen beter af zijn in het wild, maar geef de kinderen voor de zekerheid meteen een lesje over het rioleringssysteem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden