Beschaving valt niet met wapens te verdedigen

Franse soldaten in 1916 bij Verdun. Beeld epa

De eenling vecht niet voor idealen. Dat denkt hij slechts in de ogenblikken dat hij niet vecht. In een stormloop, als hij zijn lans heft, de sabel trekt of het geweer met de bajonet grijpt, dan wil hij slechts één ding: de ander ombrengen.

Merkwaardig toch, wat in de menselijke geschiedenis als ideaal kan dienen en wat niet. Op dit moment zou Helena van Troje niet volstaan. Het christendom ook niet. Momenteel volstaat voor de Duitser het woord Vaterland om zich dood te laten schieten.

Diezelfde Duitser zou er echter niet over piekeren het pond boter dat zijn geboortegrond hem oplevert voor 25 pfennig minder te verkopen - al wordt er nog zo'n beroep gedaan op zijn idealen.

Uit naam van de keizer

Wat betekent dat, strijden voor je cultuur? Ik vecht allerminst voor mijn cultuur, ik houd het voor onzin cultuur met wapens te verdedigen.

Het hert dat met zijn tegenstander om de hinde vecht, kan ik begrijpen. Ik kan begrijpen dat iemand zijn vijand doodt. Ik begrijp zelfs de vechter die vecht om het vechten. Wat ik niet begrijp, is waarom ik uit naam van de keizer, het rijk en onze beschaving een Engelsman zou moeten doden die mij verder geen haarbreed in de weg legt.

De wilde die zich erover verwondert dat volkeren elkaar dood slaan zonder elkaar dan tenminste op te eten, heeft groot gelijk.

Rudolf G. Binding (1867-1938), Duits schrijver, ritmeester in de Eerste Wereldoorlog. Ingekort fragment uit Aus dem Kriege. Verlag Rütten & Loening, 1925.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden