Beroeps-single in de berustingsfase

Cindy Hoetmer (38) is columnist...

Ze schreef voor Viva en Blvd ., en tegenwoordig doet ze onder de wat flauwe titel 'Cindy & the city' kond van haar vrijgezelle belevenissen in HP/De Tijd. Haar stukjes hebben van Hoetmer een, zoals ze het zelf uitdrukt, 'beroepssingle' gemaakt. Een boek kon in deze hoogtijdagen van de grootsteedse alleenstaande dan ook niet uitblijven.

Voor een handboek over dating bedankte ze omdat, ze schreef ze in HP/De Tijd, zo helemaal niet houdt van daten. Wel is er nu een roman, Het beest in Daisy, op de achterflap geheel volgens de tijdgeest aangeprezen als 'Reviaanse chicklit': 'Veel feestjes, singles en moeizame relaties, overgoten met rauw Hollands realisme.'

Hoofdpersoon Daisy is een weinig ambitieuze, nurkse 32-jarige boekhouder. Samen met haar vriendin Colette, die voor damesbladen verhalen over Daisy's seksleven schrijft, loopt ze zoveel mogelijk feestjes en openingen af. Haar vriendjes gaan altijd weg, en eigenlijk verwacht ze ook niets anders, wat ook wel weer z'n voordelen heeft: ze heeft geleerd zich niet meer boos of verdrietig te maken, maar meteen over te schakelen naar 'de berustingsfase'.

Nadat ze weer eens wordt gedumpt, krijgt Daisy een verhouding met de getrouwde tv-producent Philip F. Springer. Springer, bijgenaamd Het Beest, is nog onvriendelijker dan alle vorige vriendjes van Daisy bij elkaar: als ze niet tussen de lakens liggen blaft hij haar af, deelt hij bevelen uit of negeert hij haar. Niettemin voelt Daisy zich als een boeketreeksheldin aangetrokken tot deze dominante hork, die later overigens lang niet in iedere situtatie zo dominant blijkt te zijn.

Tussendoor wordt het verhaal verteld van de jeugd van Daisy: enig kind, een afstandelijke moeder die meer van haar kapsalon en hondje lijkt te houden. Als zestienjarige loopt Daisy weg van huis, stopt ze met school, en gaat ze met haar eerste liefde, de speed snuivende Jay, samenwonen in een kraakpand. Als ze zich een jaar later en inmiddels verlaten en in elkaar geslagen door haar vriendje bij haar ouderlijk huis meldt, komt ze erachter dat haar vader in de tussentijd is overleden. Het moge duidelijk zijn: geen al te beste basis voor een harmonieus liefdesleven.

Wat Hoetmers stukken soms zo hilarisch maakt, is de droge, laconieke, ogenschijnlijk simpele toon waarop ze dagelijkse leven & teleurstellingen beschrijft.

Die toon zit ook in het boek, en behoedt het voor truttigheid. Maar het werkt het soms ook averechts. Tegen de tijd dat Daisy een heel erge ontdekking doet over haar kraakverleden, zit de lezer al lang en breed in de berustingsfase. Een boek over dating of een bundeling van columns was misschien toch een beter idee geweest. Dat neemt niet weg dat Het beest in Daisy stukken beter te verteren is dan alle eerdere Nederlandse pogingen tot chicklit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden